Search

Stiže li kraj rasizmu u modi?

Stiže li kraj rasizmu u modi?

Kampanja s dozom aktivizma

Tekst: Ema Glavina


Image: Instagram

Kad je prestižna modna kuća Gucci na svom Instagram profilu objavila seriju kratkih video uradaka u kojima je vidljivo da su za svoju kampanju za predjesensku kolekciju angažirali isključivo modele crne boje kože, mnogi su to protumačili kao jasnu političku poruku koja povlači i širu raspravu o rasizmu u modi...

Rasprava o rasizmu traje već desetljećima i nije izgledno da će tako skoro prestati. Koliko god si neki voljeli utvarati da smo kao društvo dovoljno evoluirali da ovakve teme možemo zauvijek ostaviti iza nas i posvetiti se daljnjem boljitku čovječanstva, to još uvijek ne može biti dalje od istine. Obratite pažnju na količinu glumaca u filmovima i serijama koji nisu bijele boje kože. U odnosu na neka prijašnja vremena, taj se broj povećao, no glavni casting je i dalje dominantno bijeli, s prividom političke korektnosti. Tražite li brutalni primjer iz stvarnog života, guglajte imena Tyre King, Tamir Rice, Michael Brown i desetine drugih, koji će vam u sekundi predočiti koliko je opasno biti mladi Afroamerikanac u navodno, liberalnom američkom društvu. 

Zapanjujući broj policijskih pucnjava u kojem su stradavali nevini Afroamerikanci rezultirao je pokretom "Black Lives Matter", koji za cilj ima podići javnu svijest o sistemskom nasilju i rasizmu koji se desetljećima neometano provodi. Odabir Donalda Trumpa za novog američkog predsjednika nikako ne pridonosi smanjivanju tenzija, niti nadi da će se na državnoj razini nešto promijeniti na bolje. Kao mnogo puta prije u povijesti, i ovaj put veseli rastuća solidarnost koja se razvija među potlačenima, ali i onima u tzv. privilegiranim pozicijama koje priznaju kao takve. Veliki marš žena u Washingtonu je imao rekordni odaziv, sudjelovao je cijeli niz poznatih osoba te poslao jasnu poruku establišmentu: SAD je zemlja otvorena za sve i protiv bilo kakve diskriminacije. Ili se barem nada da će to jednom konačno postati. Ipak, nužno je poduzimanje konkretnih mjera.

Videozapis objavljuje Gucci (@gucci)

Jedan takav pozitivan primjer stiže iz tradicionalno vrlo konzervativne modne industrije koja i dalje uglavnom slavi mršave bjelkinje prepoznatljivog izgleda. Modna kuća Gucci je preko svog Instagram profila objavila teasere za svoju kampanju predjesenske kolekcije. Angažirani modeli su redom ljudi tamnije boje kože, a u ovom trenutku takav izbor može služiti i kao aktivistički čin. U kratkim video isječcima možemo vidjeti kratke razgovore s modelima u kojima ih upoznajemo preko pitanja o tome što za njih znači "imati dušu" ili s kojom se životinjom mogu najbolje poistovjetiti. I dok se nekima može činiti kako ne postoji ništa revolucionarno u tome da u  21. stoljeću jednu kampanju nose pripadnici rase koja nije bijela, treba podsjetiti da je problem raznolikosti u modi višestruko složen, a profilirao se i kao jedna od glavnih meta kritika ovom sektoru.

Ovaj potez je posebno bitan u kontekstu talijanske modne scene, koja gotovo beskompromisno u svojim kampanjama promovira ideal ženske ljepote koja ne uključuje ništa osim bijelih žena simetričnog lica. Gucci je donekle i najavio smjer u kojem želi ići kad je nekoliko puta na svom Instagram profilu objavio plakat koji poziva na marš za jednakost. U tom smislu, ova je kampanja savršeni nastavak osviještenog poslovanja koji žele voditi. Osim altruističkog i aktivističkog momenta koji ova kampanja nesumnjivo ima, moguće je da se radi i o snažnoj PR taktici koja provjereno osigurava publicitet koji je svakoj kući uvijek potreban, pogotovo ako uzmemo u obzir da je Alessandro Michele ponovno kreirao kolekciju koja izrazito nalikuje njegovim prethodnim kolekcijama, o čemu smo već pisali

Videozapis objavljuje Gucci (@gucci)

Bilo kako bilo, nema sumnje da je Gucci otvorio vrlo bitnu raspravu s kojom se modna industrija mora ozbiljnije suočiti. Kanye West je za svoju kolekciju YEEZY Season 4 također angažirao samo modele tamne boje kože, no jedan primjer ne može računati na lavinu reakcija koja će izazvati promjenu. Isto tako, niti ovaj potez Guccija neće sam od sebe riješiti problem rasizma u modi, ali predstavlja solidnu polazišnu točku. Pravi test Gucciju i ostatku modne industrije će u svakom slučaju doći u vidu dosljednosti. Kad angažiranje modela koji nisu isključivo bijeli postane ustaljena praksa umjesto trenda ili dobro prepoznatog PR momenta, tada ćemo moći pričati o istinskoj promjeni svijesti i načina poslovanja.

Related articles

Buro 24/7 Selection

više