Traži

Tko je danas uopće bitan na modnoj sceni?

Tko je danas uopće bitan na modnoj sceni?

Kreativci koji vladaju modnom industrijom

Tekst: Ana Pavić


Modne kuće plaćaju basnoslovne iznose za transfer dizajnera, ulažu u digitalno oglašavanje, "influencere", smišljaju načine kako privući nove kupce jer oni stariji ionako više ne znaju što se tu događa i samo žele proizvod kojem su vjerni godinama. U industriji se okreće tolika količina novca kojim se nastoji izazvati emocija i strahopoštovanje prema tradiciji, naslijeđu i renomeu najvećih modnih kuća na svijetu, međutim kupac nove generacije je u protekle dvije godine odlučio pisati svoja pravila i fokusirati se isključivo na svoj želje i potrebe bez " komercijalne prisile"... Tu su mnogi udarili u zid...

Zanimljiva godina je iza nas, puna preokreta, financijskih krahova, promjena u načinu poslovanja, u načinu percipiranja mode i načinu na koji se posložilo poslovanje nekih kuća. Tko bi prije nekoliko godina pomislio da će se jedan Michael Kors (inače nekoliko godina zaredom najgooglaniji dizajner u Americi) ili Ralph Lauren naći na rubu financijskog sloma? Da će jedan Burberry hvatati zrak na slamčicu dok se britansko modno carstvo raspada? Da će se ukinuti neka od najpoznatijih tiskanih izdanja te da će naposljetku i budućnost velikog Conde Nasta biti dovedena pod upitnik? Godina znači puno u modnoj industriji, a u današnje vrijeme brzih informacija i društvenih mreža i jedan mjesec je, čini se, bio previše. Što se dogodilo? Ljudi su se zasitili svega, a ponajviše modnih diktata i smjernica koje su im mediji godinama davali. Odjenite ovo, kupite ono, ako nemate ovaj brend niste cool, ako nosite onaj brend onda ste cool.

gucci

Sve informacije koje smo o modi imali dobivali smo ih od strane nekoliko modnih urednika koji, ruku na srce, ionako nisu živjeli u nekom stvarnom svijetu već su vodili neki dizajnerski život koji se čitateljstvu prodavao pod bajku. Taj diktat modnog medija je oslabio pojavom online communityja, točnije društvenih mreža. S Instagramom je eksplodirao te su se svijetu predstavili neki drugi ljudi s kojima su se modni konzumenti mogli poistovjetiti, koji su nosili odjeću na svoj način i što je najvažnije, ta odjeća nije nužno bila markirana. Danas ih nazivamo influencerima (mislimo na one koji su od toga napravili biznis, ne o svemu onome što se danas prodaje pod to).

Odjednom se dogodila situacija da su deseci milijuna ljudi diljem svijeta pratili jedni druge, dobivali modne savjete jedni od drugih, bez medijskog posrednika i nekoga "stručnog" tko im je sugerirao što i kako bi trebaliPinnali su stvari koje su im se sviđale, screenshot je zamijenio komad papira iz modnog magazina i stvorio se novi poredak, moćniji od bilo koje modne kuće i medijskog carstva. Modne kuće je u tom trenutku uhvatila panika. Iza leđa im se stvorila cijela generacija kupaca o kojima nisu znali previše, a najmanje kako im pristupiti. Neposlušna generacija millennialsa o kojima smo već puno pisali nije marila za odjeću i torbe svojih baki, za gore spomenuto naslijeđe i renome modnih kuća. Prešetavanje s Hermès torbicom u ranim 20-im godinama više nije značilo da ste hoch, već samo da imate neku obiteljsku lovu. Cijela priča o ekskluzivnosti starih modnih kuća je počela gubiti smisao u zapadnom svijetu, što se itekako osjetilo u ovoj godini kada su mnogi dotaknuli dno.

Pojam ekskluzivnosti za novu generaciju je "drop" u Supremeu ili bijele čizme s potpisom Virgila Abloha, ne torba Michaela Korsa

Iz tog novonastalog kaosa isplivala su tri dizajnera: Alessandro Michele, Demna Gvasalia i Virgil Abloh koji su tri najvažnija čovjeka u svijetu mode danas. Ne možemo ne spomenuti Henrija Pinaulta, direktora grupacije Kering koji je u ključnom trenutku povukao dva pametna poteza (Michelea je stavio u Gucci, a Gvasaliju pozvao u Balenciagu) i tako dobro zapaprio Bernardu Arnaultu koji se vjerojatno trga nogama i rukama da u svoje redove dovede trenutnog Boga coola - Virgila Abloha. U čemu je tajna njihovog uspjeha? U tome da su nastupili u pravo vrijeme i spremno prihvatili i potpomognuli tu globalnu demistifikaciju mode te joj skinuli pečat nečeg svetog od čega se svi trebamo tresti.

Tko je danas uopće bitan na modnoj sceni? (фото 1)

Gvasalia se ruga s modnim svijetom već nekoliko godina, ispred nosa im prodaje majice s kapuljačom za par tisuća eura dok se štenderi puni svilenih sakoa Michaela Korsa vraćaju u skladište. Pritom ostvaruje suradnje sa svima i revitalizira neke brendove koji su otišli u zaborav s 90-im godinama. Michele pak poručuje da je dosta ekonomske patnje i apatičnog stila odijevanja koje je nastupilo nakon financijske krize kada su svi ziheraški počeli proizvoditi monokromatsku odjeću, koja se uklapa u svakodnevni stil i nije oku nametljiva. Naime, sjetit ćete se da jedno vrijeme nije bilo popularno nositi luksuzne komade odjeće u bojama i izgledati kao da uživate u životu. Novca nije bilo, pa su čak i modni urednici izgledali kao da im se na bankovne račune spustila magla. Michele je na scenu vratio zabavu, pretjerivanje, raskoš, zajebanciju... Nove generacije ne znaju za financijski krah i ne gledaju u prošlost, ne opterećuju se onim što je bilo i žele Instagram feed pun boja, života, zabave i atraktivnih komada koji izgledaju još bolje s nekoliko filtera. Gucci je uspio uskrsnuti kao jedna od najprofitabilnijih kuća današnjice i što je najvažnije, kuća koja ne živi samo na torbama i dodacima (kao većina njih).

Tko je danas uopće bitan na modnoj sceni? (фото 2)

Naposljetku dolazimo do čovjeka koji je najveće iznenađenje (za modne starosjedioce) i najtraženiji dizajner današnjice. Virgil Abloh je vjerni suradnik Kanyea Westa već 13 godina, osmišljavao mu je vizualni identitet za albume, koncerte, a onda i merch. Uz Westa je stekao potrebno iskustvo i kontakte te osnovao Off-White koji je potom odveo na stepenicu više zahvaljujući financijskom ulogu jedne talijanske grupacije. Off White je fenomen godine i brend budućnosti čija snaga počiva na tome da je njegov osnivač aktualan, dostupan, i jako svjestan svoje publike i tržišta. Abloh je doveo street wear na pret-a-porter pistu i u mnogočemu dijeli briljantan poslovni um Jamesa Jebbije (Supreme), koji je svoj brend prodao za milijardu dolara! Abloh je ujedno najvruća roba u modnom biznisu te se prošle godine šuškalo kako ga Arnault preklinje da sjedne na čelo Louis Vuittona i dizajnira muške kolekcije. Abloh inače nije modni dizajner po struci. Završio je arhitekturu što ga dodatno čini trnom u oku mnogih "kolega".

Tko je danas uopće bitan na modnoj sceni? (фото 3)

Mnogima je teško prihvatiti činjenicu da se u industriji dogodila promjena jer promjene su uvijek bolne i neugodne, pogotovo u svijetu koji je godinama bio toliko hermetički zatvoren i ekskluzivan. Promjena je ujedno nužna jer je modni svijet u posljednjih nekoliko godina postao jedno dosadno i naporno mjesto u kojem smo svi stalno ponavljali istih pet imena. Načini prezentacije putem revija su postali skupa i zamorna igra koja neće izumrijeti, ali će se u budućnosti vjerojatno svesti na jedan ili dva svjetska grada u kojima će se predstavljati dizajneri sa svih strana svijeta. Kupci će u godinama koje dolaze steći još veću moć zahvaljujući znanju i informacijama koje danas imaju o proizvodima koje kupuju. Vrijeme monopola velikih kuća prolazi. Ako se jedan beauty gigant poput Estee Lauder trese i natječe s 20-godišnjom Kylie Jenner koja prodaje sjajila preko webshopa i iz ružičastog pop up kamiona, onda vam je situacija na tržištu poprilično jasna. Na kraju se sve svodi na onu dobru staru izreku: prilagodi se ili umri!

Povezani tekstovi

Buro 24/7 izbor

više