Traži

Što je obilježilo svijet mode ove godine?

Što je obilježilo svijet mode ove godine?

Evo o čemu se sve pričalo u 2018.

Tekst: D.D.


Fotografija: Imaxtree,
Instagram

Iza nas je turbulentna godina koja je rezultirala brojnim pozitivnim promjenama u svijetu mode. Naime, početkom godine zaokupili su nas skandali vezani uz seksualno zlostavljanje, koji su se iz Hollywooda preselili u modne prijestolnice. Nakon što su se glumice na crvenom tepihu nagrada Zlatni globus pojavile odjevene u crne kreacije kao podrška pokretu #MeToo, na površinu su isplivale brojne slične priče iz svijeta mode. Zlostavljanje u svijetu mode i nije neka tajna, ali ove je godine napokon svo prljavo rublje izašlo na vidjelo. S imenovanim fotografima kao što su Mario Testino, Bruce Webber, Patrick Demarchelier, David Bellemere i drugi prestali su surađivati mnogi brendovi, a i Condé Nast je prekinuo suradnju s istima. Ta je medijska kuća, također, objavio "Code of Conduct", odnosno kodeks ponašanja za sve profesionalce s kojima surađuje ponajviše zato da se bi se od izrabljivanja, diskriminacije ili, još gore, seksualnog zlostavljanja, zaštitilo većinom jako mlade modele.

Kaia Gerber i Adut Akech

U duhu pozitivne klime koja je vladala u to razdoblje gdje se su se pojedinci unutar industrije, stilisti, fotografi i modeli, ali i glossy magazini počeli poštivati i zaista baviti problemima koji more ovu industriju, vrijeme je da tako "pročišćeni" krenu u novu eru. To novo doba označava i inkluzivnost, o kojoj se puno ove godine pričalo. Jedan od koraka ka tome bilo je i svibanjsko izdanje britanskog Voguea, čiji je glavni urednik Edward Enninful za naslovnicu angažirao čak devet modela koji predstavljaju kakva bi budućnost mode trebala biti - u taj svijet uključeni su baš svi, bez obzira na rasu, vjersko uvjerenje ili, da se poslužimo najbanalnijim primjerom, veličinu haljine koju nose. Među tim se djevojkama našla i Adut Akech, rođena u izbjegličkom kampu u Keniji, koja je ove godine poslovno briljirala i time postala novo lice sada drugačije industrije. No, ako bi se ikoju manekenku novog vala trebalo posebno spomenuti to je Kaia Gerber, koja je nosila sve važne revije na Tjednima mode te pokazala kako je od majke, bivšeg supermodela Cindy Crawford, naslijedila ne samo izgled, već i dobru radnu etiku. Ovo je definitivno bila njezina godina. Podizanju svijesti o problemima i razotkrivanju istih, ne samo vezano uz zlostavljanje, već i kopiranje tuđeg dizajna, posvetio se i popularan Instagram profil Diet Prada, čije objave svakodnevno prati gotovo milijun ljudi.

Revija kuće Celine

I modne kuće prepustile su se ovoj revoluciji. Novi val svježine stigao nam je u vidu kreativnih direktora kuća kao što su Celine, Burberry, Louis Vuitton i Dior. Svakako najneočekivanije imenovanje bilo je ono ekscentričnog i uvijek svog Hedija Slimanea. Obožavateljice Celinea i estetike Phoebe Philo pale su u očaj već samo nakon ove vijesti, a još veće negodovanje uslijedio je prilikom promjene loga kuće (baš kao u doba kad je radio u Saint Laurentu kada je kuća izgubila Yves, sada je nestao akcent na slovu e). Kao da to nije bilo dovoljno, Slimane je na pistu kuće Celine poslao modele koji su u potpunosti u skladu s njegovom rokerskom estetikom, ali koje nikako ne odgovaraju, sada već bivšoj, Celine klijentici. Ne možemo reći da nas je izgled njegove kolekcije iznenadio, ali svijet mode svakako je izgubio Celine ženu koja nam je bila potrebna. Iako je sva krivnja svaljena na Slimanea, on se sam nije imenovao na tu poziciju, već je ta čast pripala vlasnicima konglomerata LVMH koji su u ovom potezu očigledno vidjeli neku financijsku korist.

Ogromnu financijsku korist istom konglomeratu donio je i Virgil Abloh - arhitekt, bivši stilist Kanyea Westa i vlasnik luksuznog streetwear brenda Off-White te potpuni autsajder školovanim dizajnerima koji se nalaze na istim pozicijama kao on. Naime, postao je kreativni direktor muške linije Louis Vuitton, a krajem lipnja predstavio je svoju prvu kolekciju koja je izazvala pravu pomamu na društvenim mrežama. Abloh je putem čete milenijalaca koji ga obožavaju i prate u stopu, kao i preko celebrity prijateljstava te više nego zanimljivih suradnji svoj brend Off-White doveo do liste najpopularnijih u ovoj godini, a očekuje se da će isto napraviti i u Louis Vuittonu. Na toj je poziciji naslijedio genijalnog kreativca Kima Jonesa, koji je prešao u Dior Homme, dok je Burberry pronašao nasljednika Christopheru Baileyju u Riccardu Tisciju. Već su prvi komadi ovog talijanskog dizajnera doživjeli veliki uspjeh na tržištu, a oduševio je i svojom revijom te božićnom kampanjom.

Logo kuće Fendi na komadima za jesen/zimu 2018/2019

Iako se ne nalaze među kućama koje su imenovale nove kreativne vođe, Fendi, Prada, pa čak i Versace, doživjeli su svoju mini revoluciju, a zahvaljujući većinom dizajnu koji su izvukli iz arhiva i neodoljivim logotipovima, zaradili su respekt milenijalaca i generacije Z. Ovi komadi retro estetike ponovno su postali traženi, a sličan potez povukla je i francuska kuća Dior koja je ponovno predstavila svoj model torbe s početka milenija Dior Saddle. O toj modnoj kući puno se brujalo i početkom rujna kad se jedna od najpoznatijih svjetskih influencerica Chiara Ferragni udala u Diorovoj vjenčanici. No, ove je godine postojala jedna vjenčanica koja je svakako pomela konkurenciju i donijela novu slavu modnoj kući Givenchy i kreativnoj direktorici Clare Waight Keller. Riječ je o jednostavnoj vjenčanici u kojoj je nekadašnja holivudska zvijezda Meghan Markle postala Vojvotkinja od Sussexa rekavši da pripadniku britanske kraljevske obitelji princu Harryju. Ovo vjenčanje pokrenulo je trend minimalizma u bridal sekcijama koje ćemo u punom zamahu doživjeti iduće godine.

Portret Vojvotkinje i Vojvode od Sussexa s njihova vjenčanja

Još jedna od pozitivnih promjena kojima smo bili svjedoci ove godine je odbacivanje krzna brojnih modnih kuća. Nakon Guccija, Armanija, Michaela Korsa i Hugo Bossa, koji su s ovim promjenama počeli još krajem prošle godine, krzno su ove godine prestali koristiti Versace i Burberry, a Chanel je prije nekoliko dana najavio kako prestaje koristiti ne samo krzno, već i kožu egzotičnih životinja. Odbacivanje proizvoda životinjskog podrijetla samo je jedan u nizu segmenata održive mode o kojoj se naveliko priča. Ne samo da niču novi eco-conscious brendovi, a popularnost vrtoglavo raste Patagoniji, Reformationu i ostalima, već i high street brendovi poput H&M-a i Manga sada već redovito predstavljaju kolekcije od recikliranih vlakana, dok se Zara, Kering i Ganni kunu da će do 2020. "povećati svoje napore" što se tiče ekološke proizvodnje odjeće. Svijest o očuvanju okoliša i negativnog utjecaja fast fashiona sve će nas više zaokupljati i u 2019. godini, a stvarno je već i vrijeme za to - modna industrija je, naime, drugi po redu najveći zagađivač okoliša na svijetu. Ova godina je, dakle, koliko god turbulentna, bila samo uvod u još bolji svijet mode koji nas očekuje u idućoj godini.

Povezani tekstovi

Buro 24/7 izbor

Napišite komentar

više