Search

Što se će se dogoditi s modnim prijestolnicama?

Što se će se dogoditi s modnim prijestolnicama?

Tekst: BURO.


Mnogo se toga promijenilo tijekom protekle godine. Dok se za vrijeme tjedana mode pitamo hoće li se revije kakve smo poznavali ikada vratiti, ne možemo se ne zapitati što će se dogoditi s modnim prijestonicama kakve poznajemo. Nekim promjenama i previranjima smo svjedoci već duže vremena i pandemija je na njih jednostavno djelovala kao katalizator, dok smo neke stvari do sada mogli samo pretpostaviti - kao, primjerice, što će se dogoditi s Londonom u periodu nakon Brexita.

pariz

 

Jedno je sigurno, i to iz više razloga: pozicija Pariza samo će jačati u budućnosti. Za početak, velike su šanse da će upravo Pariz profitirati od Brexita po svim ekonomskim pitanjima, a ne samo na polju modne industrije. London i Pariz su ljuti rivali za poziciju ekonomskog centra Europe već desetljećima, a sada je London izbačen iz utrke.

Kada je sama moda u pitanju, Pariz u rukavu ima nekoliko aduta. Njegova velika snaga jest što se u njemu nalaze najveći luksuzni konglomerati LVMH i Kering koji će nastaviti ubirati plodove kupovina i spajanja brendova koje su započeli još prije dvadesetak godina. Što su jači, to se više stvari oko njih i događa. Pored toga, ovi konglomerati su zahvaljujući pandemiji uspjeli zabilježiti rast u areni luksuzne odjeće. Kako? Tako što nemaju ozbiljnih problema s bilo kojom vrstom resursa zbog svoje veličine i obujma operacija, dok manji i srednji brendovi ozbiljno trpe zbog globalne situacije i svoje resurse troše na održavanje iznad površine, a ne za rast.

Ono što konačno osigurava njegovo prvo mjesto jest činjenica da Pariz i dalje posjeduje onu zavodljivost i prestiž po kojoj je poznat. Kada iza nje stoje i ozbiljni igrači, praktično je nemoguće premašiti ovu kombinaciju resursa i prestiža. Upravo to je razlog zbog kojeg smo gledali kako London, Milano i New York mijenjaju svoja (međusobna) mjesta na listi najvažnijih, ali ne mogu ozbiljno ugroziti Pariz kada je u pitanju modna industrija.

 

London i Milano

 

Iako su oba grada trenutno u neizvjesnoj ekonomskoj situaciji, predviđa se da će se London oporaviti brže i preteći Milano - koji se nije do kraja oporavio ni od krize iz 2008. godine. Pored toga, talijanska modna industrija nije više koncentrirana samo u Milanu kao jednoj točki, već se sve više rasipa i po drugim gradovima poput Firence i Rima. Ovo je specifična situacija u odnosu na Pariz, London, New York i druge gradove zato što Milano više ne može da proizvesti tzv. efekt klastera.

S druge strane, London je posebno ranjiv kada je modna industrija u pitanju zato što svoju reputaciju ne zasniva na industriji koja se u njemu nalazi već na kreativcima koje je u stanju iznjedriti. London nema premca kada su u pitanju novosti i avangarda, a strahuje se da će poslije Brexita, ekonomske posljedice natjerati kreativce da napuste ovaj grad.

 

TJEDNI mode

 

Jasno je da, koliko god da smo ih prije pratili, tjedni mode nisu najvažniji izraz ekonomske moći nekog mjesta ali jesu pokazatelj prestiža. One su duboko urezane u svijest svih koji vole ili se bave modom i vjeruje se da će na neki način Pariz, Milano, London i donekle New York zadržati svoj primat na ovom polju, ali da će im se pridružiti i drugi gradovi čija ekonomska moć raste poput Tokija, Šangaja, Moskve i Los Angelesa. Moć simbolike koju ovi gradovi imaju, kao i neophodno iskustvo i infrastruktura u postavljanju tjedana mode nemaju konkurenciju kada su veliki igrači u pitanju i sve dok ih elita bude smatrala prestižnim, zadržat će svoj status.

Ipak, Covid-19 nas je naveo da dobro promislimo o nekim stvarima i primorao nas da tražimo alternativna rješenja. U ovoj trci posebno se ističe Šangaj i sada je na dobrom putu da postane ozbiljna sila. Prvi put održan 2001. godine, tjedan mode u Šangaju je samo dobivao na globalnom značaju, a tijekom protekle godine, upravo smo tamo imali prilike vidjeti nevjerojatnu eksploziju kreativnosti i talenta. Dodajte na to činjenicu da je Kina tržište koje je danas od presudne važnosti za sve luksuzne igrače i jasno je da se krećemo prema vremenu u kojem će se Šangaj pridružiti veličanstvenoj četvorci na koju smo već navikli.

 

MOSKVA

 

Koliko puta ste samo čuli rečenicu “Rusi su pokupovali London”? Osim što zaista jesu itekako prisutni u britanskoj prijestolnici, činjenica je da Rusija (pogotovo Moskva), danas ima ogromnu koncentraciju bogatstva te da je prerasla u ozbiljno tržište, a da su joj vrlo blizu i Petrograd i Soči. Za sada, ovim tržištem dominiraju europski i američki brendovi luksuzne mode, dok su oni ruski i dalje okrenuti lokalnom djelovanju, ekskluzivnim malim serijama i održivosti. Ipak, ruski brendovi se razvijaju po modelu koji mnogi smatraju budućnošću, a to je direct-to-consumer online prodaja zajedno s proizvodnjom koja je lokalna i u porastu.

 

Related articles

Buro 24/7 Selection

Leave a comment

više