Search

Tri mlade stilistice iz Hrvatske na koje biste trebali obratiti pažnju

Tri mlade stilistice iz Hrvatske na koje biste trebali obratiti pažnju

Tekst: Tina Lončar

Otkako sam se, prije desetak godina, upustila u neizvjesnu avanturu zvanu modno novinarstvo, jednu od najdražih zanimacija pronašla sam u otkrivanju novih talenata koji nastoje pronaći svoje mjesto na sceni koja je, nerijetko, poprilično zatvorena. Razlog tome jest što sam nekoć, ne toliko davno, i sama bila "novo lice" i zorno se sjećam upornog kucanja na vrata u želji da se barem jedna otvore. Drugi razlog je svakako to što nova lica uvijek sa sobom donose neke nove pristupe, svježu energiju i iskreni entuzijazam koji nas većinu, ako ne i sve, pomalo napusti nakon što se uljuljkamo u sigurnoj zoni. Osim nove energije, koja je toliko nužna za opstanak i napredak bilo kojeg sustava, ono što me uvijek oduševljava kod novih imena jest što svojim radom prodrmaju status quo i, donoseći nešto novo, iskreno i svoje, ustvari mijenjaju scenu na bolje.

Nakon što smo neko vrijeme na modnoj sceni svjedočili radu nekolicine dobro znanih imena, čiji stilistički rad, naravno, i dalje obožavamo, stiglo je vrijeme za novu generaciju, novu dozu kreativnosti, nove ideje. One su Marcela Vrček, Ivona Oštrić i Nela Kliček, a ako vam je do sada njihov rad promaknuo, krajnje je vrijeme da ih upoznate. Osim o počecima bavljenja stylingom, razgovarale smo i o tome koliko se ovih poslom zahtjevno baviti u Hrvatskoj, a cure su imali i sjajne savjete za one koji tek planiraju početi.

MARCELA VRČEK

Kada si i kako uplovila u stilističke vode? Što te u stiliziranju najviše privlači?

Nakon Studija dizajna krajem 2019. godine potvrdila sam si da me moda zanima više od vizualnih komunikacija koje sam studirala te sam krenula asistirati na modnim snimanjima da bih se upoznala s metodama rada i stekla iskustvo. Kroz koji mjesec naučila sam osnove i „pravila“ te sam se okušala u par volonterskih stilističkih radova za magazin Story te na temelju uspješnosti istih potpisala ugovor te odradila prve „ozbiljnije“ radove. Krajem 2020. i većinu 2021. radila sam u Mango Sticky Rice vintage dućanu i paralelno odrađivala snimanja, a sad se planiram otisnuti u freelance vode. U stiliziranju me najviše privlači uvođenje osobe u novi karakter dajući im nove slojeve. To može biti u većoj ili manjoj mjeri ovisno o projektu i zahtjevima. Najdraže mi je raditi styling za dizajnere svoje generacije u kojima mogu biti maksimalno kreativna i atmosfera je uvijek motivirajuća.

Tri mlade stilistice iz Hrvatske na koje biste trebali obratiti pažnju (фото 1)
Tri mlade stilistice iz Hrvatske na koje biste trebali obratiti pažnju (фото 2)

Koliko tvoj osobni stil utječe na tvoj posao? Koliko je izazovno odmaknuti se od njega i stilizirati nešto što je potpuno drugačije?

Poprilično je izazovno odmaknuti se od svog stila jer on ne obuhvaća samo odabir određene odjeće već i cjelokupnu sliku i atmosferu koju donosimo kao pojedinci. U slučajevima kad je posao ograničen parametrima koji se moraju zadovoljiti, a osobno mi „ne sjedaju“ pokušavam ga shvatiti kao izazov, a ne kao problem i dati najbolje što mogu sa svoje strane. Mislim da je svakom kreativcu teže odraditi komercijalni katalog nego modnu dizajnersku kampanju jer u prvom slučaju radiš šablonu koja mora odgovarati određenim uvjetima, a u drugom slučaju imaš i emocionalnu i kreativnu ispunjenost što je najljepša situacija ovog posla.

Tri mlade stilistice iz Hrvatske na koje biste trebali obratiti pažnju (фото 3)
Tri mlade stilistice iz Hrvatske na koje biste trebali obratiti pažnju (фото 4)

Što, po tebi, znači biti dobar stilist? Što čini dobar styling?

Za početak profesionalnost i red. Odjevni predmeti koje posuđujem vraćaju se u besprijekornom stanju spakirani onako kako sam ih i preuzela. Smatram da je to dio osnovnog poštovanja prema dizajnerima i trgovinama koje omogućuju posudbe. Drugi segment koji smatram bitnim su pristojnost i ugodna atmosfera koju pružaš klijentu i timu, sama ne volim dramu i neugodnosti, a tako da se trudim da iste ne dolaze od mene. Dobar styling je onaj koji „odgovara“ jednako meni odnosno stilistu s jedne strane i klijentu s druge. Mislim da balans mora postojati. Mogu imati viziju što bi na klijentu izgledalo vanserijski, ali ako ta odjeća nosi osobu, a ne obrnuto, onda sve pada u vodu. Bitno je imati sluha za ono što osoba želi, ali i sposobnosti da na temelju toga doneseš nešto svježe što je odraz tvog pogleda, a klijentu otvara granice u odijevanju.

Tri mlade stilistice iz Hrvatske na koje biste trebali obratiti pažnju (фото 5)

Koliko je u Hrvatskoj teško baviti se stylingom? Na koje prepreke mladi stilisti nailaze? Misliš li da je scena dovoljno otvorena za nova lica?

Rekla bih da je situacija kompleksna jer se u Hrvatskoj na styling uglavnom ne gleda kao na uobičajenu profesiju. Tržište je malo, pa samim time ima i manje prilika u kojima se možeš okušati. U doba kada nisam znala što je točno styling, vodila sam se percepcijom da je to roba i zabava, a kad sam se okušala u tome shvatila sam koliko je posao zapravo fizički zahtjevan, uglavnom radi prenošenja velikih količina odjeće od mjesta posudbe do snimanja i nazad. Mladi koji se žele baviti stylingom nemaju jasnu percepciju od čega početi jer, za početak, formalno obrazovanje za ovaj posao ne postoji. Oslanjanju se na internet pa nakon skupljanja informacija saznaju da se mogu javiti iskusnijim stilistima za asistiranje da bi naučili ili okusili dio tog posla. Također, u modnom svijetu pravila su često u zraku, mnogo mladih podnosi svakakve tretmane na račun svoje psihe da bi ostali dijelom svijeta u kojem se žele ostvariti. Nadam se da će nove generacije mijenjati taj pristup, te da ćemo više uvažavati jedni druge. Smatram da je otvorenost scene slična svugdje. Ni London neće otvorenih ruku čekati najezdu mladih stilista i dati im da rade, ali će sigurno imati više prilika, mjesta i fondacija da se u tome okušaju, za razliku od Zagreba gdje to nije slučaj. Podršku starijih i iskusnijih od sebe smatram ohrabrujućom i zahvalna sam divnim ljudima koje upoznajem putem rada. Scena uvijek treba nova lica jer tako raste i razvija se, tako da sam bez straha po tom pitanju.

IVONA OŠTRIĆ

Kada si i kako uplovila u stilističke vode? Što te u stiliziranju najviše privlači?

Nakon diplome na TTF-u, kako već svi moje kolege znaju, nije lako pronaći posao u Hrvatskoj tako da ni moj put u stilističke vode nije bio ni glamurozan, ni brz, ni lak. Par dana sam samo sjedila za laptopom i slala CV i portfolio. Eto, to je bila realna situacija. Nisu mi se magično otvorila sva vrata nakon fakulteta, ali znala sam da mi samo treba taj jedan posao i da će nakon toga krenuti. Tako je i bilo. Ako mislite da sam dobila odgovore na sve mailove i upite, naravno da nisam. Ali dobila sam taj jedan i krenula. Što se samog stiliziranja tiče, najviše me privlači kreiranje priče. Uz sve što mi je palo na pamet, kreativna sloboda, rad s ljudima, nove kolekcije naših dizajnera, mislim da kreiranje priče, kao i finalni produkt, zauzima prvo mjesto.

Tri mlade stilistice iz Hrvatske na koje biste trebali obratiti pažnju (фото 6)
Tri mlade stilistice iz Hrvatske na koje biste trebali obratiti pažnju (фото 7)
Tri mlade stilistice iz Hrvatske na koje biste trebali obratiti pažnju (фото 8)

Koliko tvoj osobni stil utječe na tvoj posao? Koliko je izazovno odmaknuti se od njega i stilizirati nešto što je potpuno drugačije?

Uf, jako. U početku, kada sam radila modne editorijale, nije se toliko osjetilo i mogla sam to izbalansirati, mislim da nije loše da stilist ima svoj neki „signature“, nešto po čemu je prepoznatljiv. Kako nepunih godinu dana radim za Calzedonia grupaciju kao glavni stilist za Tezenis e-commerce snimanja, situacija je dosta drugačija. E-comm snimanja i modna snimanja (editorijali) su dva različita svijeta. U e-comm snimanjima nema prostora za osobni stil, postoje pravila i protokoli kojih se moram pridržavati, također, nemam samo par outfita koje stiliziram, već njih 50. Vremenom sam naučila da su na prvom mjestu kupci, a kada se u jednadžbu doda da su to kupci iz cijelog svijeta, moram naći univerzalan pristup. Nikad se nisam odmaknula od svog stila, već sam ga prilagodila. Znam kako koji brand treba izgledati i što on predstavlja, i prvo krenem od toga. Kada je u pitanju posao, koliko god to kontradiktorno možda zvučalo, osobni stil stilista je zadnji na popisu. Smatram da je odlika dobrog stilista, vješta prilagodba danoj situaciji. Sjećam se kada sam na snimanju za Tezenis stilizirala jedan outfit, jako fashion, s puno slojeva, puno nakita, nešto što bih osobno nosila, i dobila povratnu informaciju od Italije; „We love it, we would buy this, but this is not a fashion magazine.“

Tri mlade stilistice iz Hrvatske na koje biste trebali obratiti pažnju (фото 9)
Tri mlade stilistice iz Hrvatske na koje biste trebali obratiti pažnju (фото 10)

Što, po tebi, znači biti dobar stilist? Što čini dobar styling?

Na to pitanje se mogu nadovezati s odgovorom iznad. Na prvo mjesto bih stavila dobro poznavanje i analiza branda, klijenta za kojeg radiš. Dobro baratanje sa svim stilovima, kao i dobro poznavanje mode, a ne samo aktualnih trendova. Ukratko, do your research. Jako važna stavka je imati dobre socijalne vještine, jer ipak radiš s timom ljudi i neće svatko uvijek biti drag i simpatičan. Biti samopouzdan, ali i prilagodljiv. Ono što sam ja naučila kroz freelanceanje, a sada i kroz rad u e-commerceu, biti ljubazan i pridržavati se rokova. Biti prvi spreman na setu sa svim potrebnim materijalima. To su neki od, kako bi ih nazvala, „tehničkih“ savjeta koji dosta govore o vama, ne samo kao o stilistu, već kao i o osobi. A vjerujte, zbog takvih sitnica će vas ljudi zapamtiti i opet zvati. Što se tiče samog stiliziranja, u kontekstu kreativnosti i osjećaja za modu i vizualno, tu nemam puno za reći. Ili to imaš ili nemaš. Za dobar styling potrebno je, znam da je ovo već isfurano, ali samopouzdanje. Nije važno je li osoba u novoj Gucci kolekciji ili npr. second hand odjeći. Znam što NE ČINI dobar styling, a to su balerinke. Nemojte nositi balerinke.

Tri mlade stilistice iz Hrvatske na koje biste trebali obratiti pažnju (фото 11)

Koliko je u Hrvatskoj teško baviti se stylingom? Na koje prepreke mladi stilisti nailaze? Misliš li da je scena dovoljno otvorena za nova lica?

Svaki posao ima svoje mane i vrline. Ne bih rekla da je teško baviti se time, teško je započeti, ali realno, u kojem poslu nije? Jedini minus kod bavljenja stylingom u Hrvatskoj je, po mom mišljenju, nedovoljno platforma i kreativnih projekata. I jednostavno mladi ljudi odustanu jer imaju osjećaj da ih nitko ne čuje i ne vidi. Da ne govorim o tome kako više nemamo nijednu platformu za nove modne dizajnere, negdje gdje će moći predstaviti svoje kolekcije. Tržište je vrlo malo i to je ono što budi frustraciju kod mladih. Kada sam ja kretala, najveća prepreka, a mogu reći skoro i razlog za odustajanje, su bili to što nikada ne znaš kada će ti netko ponuditi posao (ako govorimo o freelanceu), a i u početku puno poslova radiš bez honorara. Scena je otvorena za svakog tko je uporan i spreman par godina raditi „ispod radara“. Nažalost, ali takva je situacija. Treba biti realan i ne baviti se modom jer ti je „nešto lijepo i radit ćeš nešto jako cool“, već ju razumjeti i pristupiti njoj kao bilo kojoj drugoj industriji. Šaljite portfolije, raspitujte se, istražujte, budite svoji i uporni i ljudi će to prepoznati.

NELA KLIČEK

Kada si i kako uplovila u stilističke vode? Što te u stiliziranju najviše privlači?

Stylingom sam se počela baviti slučajno tj. moj primarni posao je modni dizajn i vođenje brenda Neha Neha koji se fokusira na redizajn vintage odjevnih predmeta. Radeći na svom brendu, osmišljavala sam brojne kampanje i fotkanje pa sam tako stekla stilističko iskustvo. Moj dragi prijatelj i naš poznati modni fotograf Zvonimir Ferina je radio sa mnom na svim snimanjima za Nehu Nehu pa sam zahvaljujući njemu počela raditi neke druge projekte, komercijalna snimanja i editorijale.

Tri mlade stilistice iz Hrvatske na koje biste trebali obratiti pažnju (фото 12)
Tri mlade stilistice iz Hrvatske na koje biste trebali obratiti pažnju (фото 13)
Tri mlade stilistice iz Hrvatske na koje biste trebali obratiti pažnju (фото 14)

Koliko tvoj osobni stil utječe na tvoj posao? Koliko je izazovno odmaknuti se od njega i stilizirati nešto što je potpuno drugačije?

Uvijek je izazov ostati u temi i svatko od nas ima određene konotacije vezano uz neki odjevnu predmet, stil ili čak kombinaciju boja. Često čupam inspiraciju iz filmova i glazbe te uvijek nalazim neke reference iz pop kulture, ali se na kraju maksimalno prilagodim zadatku i naravno klijentu. Takve odluke dolaze nakon mnogo godina rada, sazrijevanja i sudjelovanja na različitim projektima. Trenutno su u trendu prigušene pastelne boje i neboje i ta određena Instagram estetika zauzima marketinški prostor, to npr. nije moj osobni stil, ali zato se mogu "raspištoljiti" s bojama i uzorcima osmišljavajući nove Neha Neha kolekcije. To je moj kreativni i ujedno stilistički outlet.

Tri mlade stilistice iz Hrvatske na koje biste trebali obratiti pažnju (фото 15)
Tri mlade stilistice iz Hrvatske na koje biste trebali obratiti pažnju (фото 16)

Što, po tebi, znači biti dobar stilist? Što čini dobar styling?

Dobar stilist zna razmišljati "outside the box" i najvažnije dobro podnositi pritisak u vremenski osjetljivim situacijama. To se stječe kontinuiranim radom i iskustvom te je vrlo važno predvidjeti neke situacije. Svaki stilist ima u svojoj stilističkoj torbi tzv. " holy grail" predmete koji su mu u nekom trenutku spasili snimanje, bilo da je riječ o običnoj bijeloj T-shirt majici ili hulahopkama u boji kože. To su te neke sitnice koje mogu utjecati na styling koji ovisno o kontekstu mora jasno komunicirati ono što predstavlja. To je za mene dobar styling, dobar fit koji šalje jasnu poruku.

Tri mlade stilistice iz Hrvatske na koje biste trebali obratiti pažnju (фото 17)
Tri mlade stilistice iz Hrvatske na koje biste trebali obratiti pažnju (фото 18)

Koliko je u Hrvatskoj teško baviti se stylingom? Na koje prepreke mladi stilisti nailaze? Misliš li da je scena dovoljno otvorena za nova lica?

Nije se toliko teško baviti nego je teško od njega živjeti, to je zahtjevan posao koji ima i komponentu fizičkog rada (čitaj tegljenje odjeće i peglanje, a isto tako i kreativnu i zapravo je dosta stresno jer se na setu traži izvrsnost i ja često razmišljam tri koraka tj. tri stylinga unaprijed da se ne bi usporavala čitava produkcija. Mislim da ima mjesta za nova lica, pogotovo mlade ljudi koji znaju prepoznati neki trend prije nego postane mainstream i ne boje se kombinirati neke više edgy stilove.

Related articles

Buro 24/7 Selection

više