Search

\"Ubija\" li Instagram trendove i kako ta potrošnost utječe na modu?

"Ubija" li Instagram trendove i kako ta potrošnost utječe na modu?

Tekst: Tina Lončar


Sjećate li se vremena kada je internet tek bio u povojima, a društvene mreže još nisu dominirale našim životima i mijenjale našu stvarnost? Čini se kao da je od tada prošlo nekoliko stoljeća, a ustvari je riječ o vrlo nedavnoj povijesti. No, svijet se od tada do danas preokrenuo naglavačke, ubacio u petu brzinu i zarotirao neviđenim tempom. Vjerojatno ne postoji niti jedna sfera ljudskog djelovanja na koju internet nije utjecao, a na mnoge je utjecao toliko da je gotovo nemoguće dokučiti kako bi bez njega uopće funkcionirale zbog čega se virtualni svijet ponekad čini stvarnijim od stvarnosti. Jedna od tih sfera je i moda, a upravo su na polju mode društvene mreže odigrale ključnu ulogu.

Ako ste potkraj devedesetih godina bili barem u nježnim tinejdžerskim godinama, onda se vjerojatno sjećate opčinjenosti serijom Sex and the City i odjevnim kombinacijama koje je nosila glavna protagonistica Carrie Bradshaw. Od plavih Manolo Blahnik salonki do Fendi Baguette torbice, vrckasta kolumnistica s TV ekrana proslavila je čitav niz odjevnih komada i modnih dodataka koji su postali toliko poželjni i popularni da su dosegli kultni status. It-cipele i it-torbe, zbog svoje su masovne popularnosti, postale stilskim obilježjem čitave jedne generacije. Danas je fenomen it-torbe tek ostavština povijesti, premda modni mediji i dalje imaju običaj koristiti se tom terminologijom, a najbliže tom statusu mogu prići tek razne iteracije torbi iz prošlosti koje se vraćaju iz naftalina u suvremenim varijantama. Danas niti jedan popularni komad nema vremena dosegnuti kultni status, a velikim su dijelom za to odgovorne upravo društvene mreže i suludo brz ritam promjena koji nameću. Trendovi danas, kao i nekoć, funkcioniraju po istom principu. Rađaju se kao odraz trenutka u kojem živimo, postaju popularni i općeprihvaćeni i umiru kada dosegnu kritičnu masu. No, za razliku od nekoć, zbog sveprisutnosti na mrežama kao što je Instagram, doima se da su kritičnu masu dosegnuli nevjerojatnom brzinom zbog čega, oni koji prate modu, brzo stječu dojam da je riječ o nečem zastarjelom i istrošenom (a u sveopćoj popularnosti čak i pomalo odbojnom), pa žele nešto novo. I tako opet i opet iznova. Odjevni komadi ili modni dodaci naprosto nemaju prilike i vremena postati kultnim jer, u trenutku kad neki od njih preplavi feed, oni koji su ga popularizirali već su prešli na nešto novo. Influenceri, dizajneri, stilisti i drugi koji kreiraju sadržaj i nameću trendove u stalnoj su potrazi za svježim pristupom i inovativnošću kako bi se istaknuli u zaglušujućoj kakofoniji glasova na društvenim mrežama. Na taj način ovaj novi modni fenomen ne utječe samo na potrošače već i na one koji žive od mode, a kako bismo otkrili kako je plivati u tim hirovitim modnim vodama, porazgovarala sam s Lidijom Lešić, Lanom Puljić i Ivanom Pavić.

"Ubija" li Instagram trendove i kako ta potrošnost utječe na modu? (фото 1)

Lidija Lešić

(influencerica, osnivačica brenda My Choice)

Instagram kao jedan "globalan, fashion, online album/editorijal" uvelike diktira modu kao i sam odabir određenih modnih dodataka i odjeće. Pojavom sveprisutnih luksuznih komada koji su se nametnuli kao statement komad sezone, ali i istih u high street varijanti, doveli su me do toga da mi isti, koliko god su lijepi, postanu, usudila bih se reći gadljivi, jer "iskaču iz paštete". Već unaprijed znam koja torba će se sljedeća nametnuti kao jeftinija verzija "must have" torbe sezone. I zato izbjegavam kupnju takvih komada. Nikada mi nije bilo zanimljivo imati nešto što svi imaju, radije uzmem nekakav dobar i vrlo povoljan vintage komad za koji me recimo svi pitaju (npr. moja "avokado" torba iz second hand dućana u Los Angelesu koja je koštala svega 10 $). Nikada nisam slijepo pratila trendove niti "skidala lutke" u izlogu. Lagala bih kada bih rekla da uopće ne kupujem trendi odjeću i kako svu robu izvlačim iz naftalina, ali svakako kupujem odmjereno i pametno znajući unaprijed kako ću određeni komad imati za više sezona i nositi ga na razne načine.

Moji pratitelji često se razočaraju kada shvate da većinu slika poredanih u te najpoznatije kockice na ekranu zapravo čini roba koja nije dostupna u dućanima odmah i sada, nego da su to komadi stari čak i po 10-ak godina kao vječni klasik, kvalitetan komad koji se uvijek može iznova dobro kombinirati. Određeni high street brendovi jednostavno prebrzo i prečesto izbacuju nove kolekcije i na isti način diktiraju modu kao takvu. Moji pratitelji cijene moj rad i vole moj stil te činjenicu da nisam "Zara girl", stoga me i prate... Ne opterećujem se brojkama i stvaram sadržaj prvenstveno za sebe ne brinući se pritom hoću li dobiti nove pratitelje ili ih pak izgubiti jer nisam podijelila šifre artikala koje cure odmah mogu otići i kupiti. Svatko ima svoj stil, svatko može raditi što ga je volja, ja biram “slow fashion”, buvljake i second hand dućane pritom se osjećajući odlično jer činim dobro za našu Zemlju.

"Ubija" li Instagram trendove i kako ta potrošnost utječe na modu? (фото 2)

Lana Puljić

(modna dizajnerica/Lokomotiva)

Moram priznati da sam kao dizajner vrlo često pod pritiskom okoline da stalno “izbacujem” nešto novo. Iako sam tek završila s prezentacijom svoje posljednje kolekcije, već sam s više strana dobila upit kada stižu proljetno-ljetne stvari. Vrlo vjerojatno to ne bi bilo tako da ljudi nisu navikli da im se konstantno servira nešto novo i neviđeno, pa ako su određenu stvar jednom vidjeli na vašem profilu, smatra se da je to “last season”, a zapravo dalje od toga vrlo često ne možemo biti... Obzirom da vodim brand koji je relativno malen, slow fashion brand, a i volim osobno imati sve konce u rukama - za proizvodnju novih komada treba mi vrijeme, kako za promišljanje, tako i za pronalazak adekvatnog materijala te za izradu.

Mislim da smo svi postali prezasićeni inputima kojima nas filaju društvene mreže, te da smo se malo pogubili u gomilanju high street komada, gdje se kolekcije nerijetko izbacuju i na tjednoj bazi. Zato se ja trudim na određeni način “preodgojiti” svoje kupce, usaditi im želju da kupe nešto što je konkretno i što će duže nositi, pa je zapravo logično da i sama izrada takvog komada traje malo dulje. Smatram da uopće nije realno uspoređivati nas male lokalne dizajnere s nekom velikom industrijom u kojoj praktički stotine ljudi radi posao koji radimo mi sami.

Kao netko tko uživa u kupovini odjeće moram priznati da sam kupovinu u high street dućanima svela na minimum. Trudim se promišljeno kreirati svoju garderobu ( super da imam taj benefit da si i sama određene stvari mogu napraviti), ne gomilati previše novih stvari i zaista nositi i uživati u onom što dizajniram. Također iznimno uživam u određenim vintage komadima koje sam naslijedila u obitelji. Danas sam tako, na primjer, isfurala dedin baloner star više od 30 godina. No, pritom ne bježim od trendova, ali ih ni ne slijedim slijepo. Mislim da je odlika dobrog stila, pa i dobrog dizajnera, razumjeti neki trend, te ako je u skladu s nekom estetikom koja nam je bliska - interpretirati ga i/ili isfurati na svoj način.

"Ubija" li Instagram trendove i kako ta potrošnost utječe na modu? (фото 3)

Ivana Pavić

(modna stilistica/Virtual Stylist)

U vremenu u kojem živimo digitalni mediji tj. društvene mreže postali su glavni izvor informacija. Instagram nam svakodnevno servira svašta, a na nama je što ćemo uistinu prisvojiti i na što/koga se ugledati. Mišljenja sam da se svaki modni trend može naslutiti i prije same pojave na Instagramu, pogotovo mi koji smo u poslu i time se svakodnevno bavimo. To je neki prirodan tok (svakakvih parametara) koji se ponavlja ili mijenja s godinama tj. sezonama i transformira se putem, a mi to osjetimo i prepoznamo.

Što se tiče komada koji su se nametnuli kao trendi komadi, jer ih je cijeli Instagram odjednom počeo nositi, osobno nikad nisam bila od onih koji slijepo prate trendove, a i svojim privatnim klijentima savjetujem da su od trendova bitniji osnovni komadi koji su svevremenski, a najbitnije od svega da su skladu s njihovim potrebama tj. građom tijela.

Kada je riječ o kampanjama i editorijalima smatram da Instagram nikako ne bi smio biti inspiracija za iste, nego upravo obratno. Moj posao uvelike ovisi o zahtjevima klijenta za kojeg se radi, tako da se tu potrebno prilagoditi i naći dobar balans želja, mogućnosti i estetike što se tiče obje strane. No, na poslovima koji nude veću lepezu kreativnosti poput editorijala, kreativnijih kampanja i vlastitih projekata jako mi je bitno da je to što radim odraz sadašnjosti s tendencijom budućnosti. Kako bih ja rekla: "Bitno je da je pogođeno, da je aktualno, da je sad." Dovoljno godina radim ovaj posao da mi se nesvjesno u glavi posloži priča neovisno o trendovima, hit komadima i slično. Ja funkcioniram prvenstveno po sistemu likovnosti i slaganja siluete tj. igre s proporcijama. Naravno da neću ignorirati trendove nego ću ih balansirano uklapati i prilagođavati.

Svi s kojima radim na snimanjima znaju da mi je bitno da stvari ne budu "predoslovne" - npr. ako je inspiracija 80s - neka budu elementi toga doba, ali s nekim tvistom koji će ih odvojiti od kostimografije i približiti trenutnom/aktualnom vremenu. U ovom segmentu bitno je slijediti mood i vizualno ispričati cijelu priču - kako bismo mi rekli na setu. Iskreno, ne opterećujem se potrebom da isporučujem neviđene stvari - jer sve je već viđeno. Bitnija mi je dobra sinergije svega i u konačnici da vizualna priča bude cjelovito ispričana. Moram priznati da mi tu i tamo godi odmak od društvenih mreža, jer koliko nas povezuju, toliko pomalo i ubijaju kreativnost - svi žele izgledati isto, svi žele nositi istu odjeću, svi žele iste frizure, svi pričaju iste stvari. Nije poticajno. Preplavljeni svime, mene osobno inspirira i sve više drži neka off estetika.

Related articles

Buro 24/7 Selection

Leave a comment

više