Search

Upoznajte Emiliju Stanišić, modnu fotografkinju čiji su vizuali usmjereni na narativ, a ne odjeću

Upoznajte Emiliju Stanišić, modnu fotografkinju čiji su vizuali usmjereni na narativ, a ne odjeću

Tekst: Tina Lončar


Image: Emilija Stanišić

Na neki način, sentiment njezinih fotografija podsjetio me na onaj velikog Guya Bourdaina, sa ženskim likovima koji odsutno gledaju u daljinu okrenute leđima, izgubljene u mislima, kao da su posve nesvjesne fotografiranja, s tijelima koja tvore simetriju i fokusom usmjerenim na ukrštene dlanove ili prekrižene noge koje predstavljaju simbol ženske senzualnosti. Za razliku od ispolirane modne fotografije na kakvu smo navikli, s odjećom u prvom planu, u onoj Emilije Stanišić postoji nešto neodoljivo drugačije. Njezina fotografija uvijek je usmjerena na emociju, atmosferu, neku neispričanu priču, misterioznu i pomalo nedokučivu, kao da je riječ o isječku iz nekog filma, a ne vizualu koji ima reklamirati neki komad odjeće ili asesoar. Ono što kod Emilijine estetike posebno oduševljava jest da kod nje nema odstupanja, kao da je riječ o stilu koji je njegovan godinama, temeljito je promišljen i prepoznatljiv. Njezin pristup fotografiji djeluje nekako neobično zrelo, a ovoj mladoj i talentiranoj fotografkinji tek su 23 godine.

Osim što kreira zadivljujuće modne vizuale, Emilija živi i radi u Beogradu gdje studira odnose s javnošću na završnoj godini Fakulteta za medije i komunikaciju, a od listopada će ponovno postati brucoš gdje će započeti studij na odsjeku filmska kamere na Fakultetu dramskih umjetnosti.

Upoznajte Emiliju Stanišić, modnu fotografkinju čiji su vizuali usmjereni na narativ, a ne odjeću (фото 1)

Gledajući tvoj portfolio, može se reći da se većinom baviš modnom fotografijom. Snimaš li zbilja samo modu i što te njoj privuklo? Kako je tekao tvoj put?

Počela sam se baviti fotografijom još u osnovnoj školi, ali ako za pravi početak računamo trenutak kada sam krenula ozbiljnije razmišljati o onome što fotografiram i da razumijem funkciju i moć kamere, onda je to definitivno krajem srednje škole, kada sam dobila prvi analogni fotoaparat. Fascinantno je što sve analogni aparat i film koja te ograničava na 36 snimaka mogu učiniti. Često pomislim kako me je fotografska emulzija naučila misliti.

Upoznajte Emiliju Stanišić, modnu fotografkinju čiji su vizuali usmjereni na narativ, a ne odjeću (фото 2)
Upoznajte Emiliju Stanišić, modnu fotografkinju čiji su vizuali usmjereni na narativ, a ne odjeću (фото 3)

A pitala si me za modnu fotografiju. To zanimanje se pojavilo kasnije i nije krenulo od ljubavi prema modi ili ideje da bih voljela biti modni fotograf, već od meni tada misterioznog pristupa fotografskim motivima, koji se stvoreni u kontroliranim uvjetima. Sviđalo mi se biti u kontroli onoga što fotografiram, da sama osmišljavam koncept, kostim, lokaciju, biram modele, poze. Onda je fotografija na neki način izrežirana i plod je mašte, a ne samo zabilješka nečega što se dogodilo pred mojim očima. Da me netko ne shvati pogrešno, ne pokušavam umanjiti značaj dokumentarne ili bilo koje druge fotografije, štoviše, smatram da je talent prepoznati trenutak i zabilježiti ga na pravi način. Stvar je samo u tome što koga više zanima!

Pristup koji sam spomenula me oduševljava jer mi je nevjerojatno koliko prostora ostavlja da se dogodi nešto sasvim nenadano i spontano! Čitav novi svijet spontanosti koji nastaje iz čiste kontrole. Apsurdno, a skroz istinito.

Upoznajte Emiliju Stanišić, modnu fotografkinju čiji su vizuali usmjereni na narativ, a ne odjeću (фото 4)

Iako modne, tvoja fotografije djeluju nekako drugačije, nekako filmski. Kako bi opisala svoju estetiku? Čini mi se da ti je važnije, od samog prikaza odjeće, da pričaju neku dublju priču, bude emociju.

Neopisivo mnogo uživam u razgovorima o radovima, jer me uvijek oduševe interpretacije, tumačenja i kritike. Jako lijepo zvuči kad kažeš da fotografija izgleda filmski. Hvala ti. Eto, još jedna impresija. Za svoju estetiku bih rekla da je jednostavnost ono ključno što je definira. A i to nisam sama smislila, ukrala sam od drugih! (smijeh) Teško verbaliziram doživljaj vlastitih radova. Istina je da volim pričati priču, s tim da to ne mora nužno podrazumijevati narativ unutar fotografije ili jasno odaslanu poruku.

Odjeća je tu još jedan od elemenata, a priča je naprosto u službi fotografije, pa zapravo i te odjeće. Postoje odlične modne kampanje u kojima odjeća uopće nije u fokusu, a tu je i privući će ti pažnju. Ali, ono što je još jedna činjenica je da fotografija kojom se ja bavim uopće ne mora biti vezana uz modu. Možda je moda prva asocijacija, jer su mi važni detalji, kako su uklopljene boje, oblici, funkcionira li sve zajedno kao cjelina ili ne.

Upoznajte Emiliju Stanišić, modnu fotografkinju čiji su vizuali usmjereni na narativ, a ne odjeću (фото 5)
Upoznajte Emiliju Stanišić, modnu fotografkinju čiji su vizuali usmjereni na narativ, a ne odjeću (фото 6)

Inspirira me jako i apsurd. Teško mi je objasniti točno u kakvoj je to relaciji s tvojim pitanjem, ali jest! Apsurd u vizualnoj formi ostavlja prostor za dublju analizu i različita tumačenja, što onda nekim prirodnim putem vodi do pojave priče. Izgleda onda da je moja fotografija bez naratora, ali s pričom. Apsurd je nešto na čemu želim pojačano raditi u nekim narednim projektima.

Tvoji radovi imaju taj neki nostalgični vibe i podsjećaju na fotke nekih starih majstora. Imaš li neke fotografske uzore?

Imam par fotografa mlađih generacija koji su mi apsolutno bili inspiracija u radu i ostali su i danas. Jedan od njih je Michael Pudelka. Obavezno pogledajte i zaljubite se. Ima tu i velikih majstora iz povijesti fotografije, koji su vječni dragulji ovog zanata.

Upoznajte Emiliju Stanišić, modnu fotografkinju čiji su vizuali usmjereni na narativ, a ne odjeću (фото 7)

Kakva je srpska modna scena? S kime najviše voliš raditi i zašto?

Srpska modna scena, huh. To je love&hate relationship. Šalim se, naravno! To je more puno mogućnosti i potencijala, koje se ne pomiče od obale, tj. od svoje sigurne zone! Ako mogu tako reći. Mislim, ono što je važno reći to je da je nevjerojatno koliko ima talentiranih ljudi koji su vrijedni i puni entuzijazma. Zahvaljujući njima sve opstaje i nadam se da sve ide ka avanturi na otvorenom moru! Volim raditi sa svima jer me uvijek uzbudi sljedeća prilika da nešto novo naučim ili nekog upoznam. Volim samostalne dizajnere, volim i veće kompanije. Tu su i časopisi, naravno. Otok za sebe. Možda su mi najdraže suradnje s Elle Serbia i Harper’s Bazaarom. Vrlo sam vezana za sve na čemu smo do sada radili. Uvijek je poseban osjećaj vidjeti svoj rad u printu. To će potvrditi svaki vizualni umjetnik.

Upoznajte Emiliju Stanišić, modnu fotografkinju čiji su vizuali usmjereni na narativ, a ne odjeću (фото 8)
Upoznajte Emiliju Stanišić, modnu fotografkinju čiji su vizuali usmjereni na narativ, a ne odjeću (фото 9)
Upoznajte Emiliju Stanišić, modnu fotografkinju čiji su vizuali usmjereni na narativ, a ne odjeću (фото 10)

Idemo gađati visoko. :) U svojim najluđim snovima, u kojem bi magazinu (ili kampanji nekog brenda) voljela vidjeti svoju fotku?

Jako bih voljela dobiti priliku da radim za Zaru. Tako je komercijalno, ali s mnogo prostora da se napravi nešto dobro. Tu je i Mango i H&M i naravno Oysho. Haha, rekla si da pucamo visoko! Ma tu su manje više svi modni brendovi tog tipa. A ne fali ništa ni Pradi. (smijeh) Jednostavno, bilo bi mi izazovno raditi s najrazličitijim klijentima i osmišljavati kampanje za različite target grupe. Ako smo kod časopisa, jako se nadam da ću jednog dana bilo što raditi za Kinfolk. To bi se zvalo a dream that came true!

Upoznajte Emiliju Stanišić, modnu fotografkinju čiji su vizuali usmjereni na narativ, a ne odjeću (фото 11)
Upoznajte Emiliju Stanišić, modnu fotografkinju čiji su vizuali usmjereni na narativ, a ne odjeću (фото 12)

Kako je na tebe i tvoju kreativnost utjecala ova preduga korona-kriza? Na čemu trenutno radiš?

Korona kriza mi je donijela mnogo pročitanih knjiga, pogledanih filmova, naučenih i otkrivenih stvari i preslušanu skoro cijelu (ako ne i cijelu) diskografiju Leonarda Cohena. Bilo je puno novih projekata, ako ne računamo trenutak totalnog zatvaranja. U periodu korone sam dobila priliku da radim svoj prvi cover za Elle. Čak ni samo zatvaranje, kad malo bolje razmislim, nije donijelo većih problema. Uvijek dobro dođe prostor za sabiranje misli, prikupljanje inspiracije i pravljenje planova za nove projekte. Pričam u svoje ime, ali lockdown u Srbiji koji je trajao dva mjeseca je bio odličan prostor za rad na sebi.

Related articles

Buro 24/7 Selection

Leave a comment

više