Traži

Upoznajte ženu koja je u Hrvatsku dovela jedan od najvažnijih projekata o održivoj modi

Upoznajte ženu koja je u Hrvatsku dovela jedan od najvažnijih projekata o održivoj modi

Razgovarali smo s Višnjom Huljev Tudor


Fotografija: Privatni album dizajnerice,
Fashion Revolution

Ako pratite kretnje u modnoj industriji, za Fashion Revolution ste sigurno čuli. Radi se o projektu koji promiče transparentno poslovanje i održivi razvoj u modnoj industriji, a mi smo porazgovarali s Višnjom Huljev Tudor, ženom koja je taj projekt dovela u Hrvatsku gdje ga promovira i pokušava implementirati njegova načela u industriji

Fashion Revolution je nastao u Engleskoj 2013. godine nakon velike tragedije u Bangladešu gdje se urušila zgrada Rana Plaza u kojoj je poginulo 1123 radnika koji su izrađivale odjeću za poznate zapadnjačke brendove. Svijet se tada digao na noge i pobunio protiv nehumanih uvjeta za rad koje trpe radnici koji izrađuju odjeću, a koju mi tako olako shvaćamo. Fashion Revolution je tada pokrenut s ciljem podizanja svijesti o stvarnom trošku mode i njegovom utjecaju na svaku stepenicu procesa proizvodnje kroz potrošnju i odlaganje. On je stvoren kako bi pokazao svijetu da je promjena moguća prikazivanjem i slavljenjem onih koji dokazuju da se moda može proizvoditi u skladu s poštovanjem ljudi i planeta, kako bi povezao ljude u vrijednosne lance, od seljaka do tvorničkih radnika, od brendova do kupaca, potrošača do nositelja kampanja, i izazivao pitanja kako je i tko je izradio odjeću, prodao je, a onda i kupio. Cilj Fashion Revolutiona je raditi u smjeru dugoročne industrijske promjene tako da moda postane snaga za dobrobit i da sav biznis bude vođen na siguran, zdrav i pošten način jer samo to može osigurati da se tragedije poput Rana Plaze više nikad ne dogode.

Upoznajte ženu koja je u Hrvatsku dovela jedan od najvažnijih projekata o održivoj modi (фото 1)

Ovaj hvalevrijedan projekt je dvije godine nakon osnivanja stigao i u Hrvatsku, a njegova je ambasadorica postala Višnja Huljev Tudor. Ona je riječka dizajnerica i vlasnica brenda Manufraktura koja poput brojnih drugih članova modne industrije podržava Fashion Revolution i vjeruje u održivu budućnost mode. U nastavku pročitajte intervju u kojem nam je otkrila sve o tom projektu i njegovoj funkciji i rezultatima u Hrvatskoj.

Što je točno Fashion Revolution, kada ste se vi u njega uključili i kako točno kroz njega djelujete?

Fashion Revolution je globalni pokret čiji je cilj podići svijest o gorućim pitanjima modne industrije, pokazuje da je promjena moguća i slavi one koji su na putu stvaranja etičnije i održivije budućnosti za modu. Nakon tragedije Rana Plaza, osnivačice pokreta Orsola de Castro i Carry Somers su rekle "Bilo je dosta!" te su organizirale pokret u koji se vrlo brzo uključilo preko 90 zemalja svijeta među kojima je i Hrvatska. U ovom trenutku nitko od nas nema dovoljno informacija gdje i kako se izrađuje naša odjeća. Imamo pravo znati da novac koji izdvajamo za kupnju odjeće ne podržava izrabljivanje i zlostavljanje ljudi i djece te uništavanje okoliša Transparentnost je ključna da bi došlo do promjena i to je i glavna ideja pokreta. "Who made my clothes?" (Tko je izradio moju odjeću?) je glavni moto i pitanje koje Fashion Revolution postavlja. Na dan tragedije u Bangladešu, dakle 24.4. svake godine počinje tjedna kampanja Fashion Revolution, svijet se uključuje, koordinatori sa svojim timovima svake zemlje članice organiziraju razna događanja da bi ljudima pokušali objasniti da jeftina moda i nije tako jeftina već je netko skupo plaća životom.

Ja sam 2015. postala koordinatorica Fashion Revolutiona za Hrvatsku te sam polako birala tim. Među članovima tima su i vlasnice dva hrvatska brenda, Marina Huljev Lončarić ("blackpearl" by Sara Lončarić) i Maja Tomažić (MyHappySkirt), te Danijela Malinarić iz Studija za izradu krojeva i sampling Inspire. U ove dvije godine volontiranja organizirali smo kampanje u Zagrebu i Rijeci, pozivali ljude na druženje, organizirano je prikazivanje fantastičnog dokumentarnog filma "The True Cost" i panel rasprava nakon filma. U kampanju smo uključili i školu za modni dizajn Callegari i Profokus, a nadam se da će nam se sljedeće godine priključiti i Tekstilno-tehnološki fakultet i srednje tekstilne škole. Tim raste, simpatizeri se javljanju, dug je to put, ali dobar.

Upoznajte ženu koja je u Hrvatsku dovela jedan od najvažnijih projekata o održivoj modi (фото 2)

Koliko dugo već postoji vaš brend Manufraktura i kako kroz njega primjenjujete načela održivog razvoja?

Manufraktura je brend koji je nastajao postupno, baveći se modom kao hobijem, poigravajući se s maštom i željom da izvedem baš ono što mi se gomila u glavi. Nikada po dućanima nisam mogla naći ono što sam željela pa sam počela sama izrađivati svoju modu. Manufraktura je službeni brend od 2013. godine, sa sjedištem u Rijeci, ona se ne povodi za trendovima. Radimo masivno, a ne masovno  - to je naš moto! Trudimo se da naši komadi nemaju vremenski rok već da postanu snažni odjevni predmeti za svaku priliku. Upravo smo imali reviju u Rijeci, a Manufrakturini komadi se prodaju u nekoliko konceptualnih dućana u Hrvatskoj te u Salzburgu. Međutim, mislim da je naš showroom pravo mjesto gdje se može pogledati kompletan presjek naših modela. Volimo raditi na principu privatne kupnje, odnosno u dogovoru sa zainteresiranim kupcima dogovaramo termin i posvećujemo se svakoj osobi koliko je god potrebno. Manufraktura se kao mali brend maksimalno trudi držati se načela Fashion Revolutiona - materijale nabavljamo od pouzdanih riječkih dobavljača, sva odjeća je dizajnirana, konstruirana i sašivena u Rijeci i mi zaista znamo odgovoriti na pitanje "Tko je izradio moju odjeću?".

Gdje općenito hrvatska modna industrija stoji s primjenom održivog razvoja? Brendovi Murva i Brokula & Ž ističu se po svojim eko kolekcijama, no rade li brendovi općenito dovoljno za spas okoliša? Je li možda još netko osim vas uključen u Fashion Revolution?

Gdje je općenito hrvatska modna industrija? To je pitanje na koje bih i ja rado htjela dobiti odgovor. Danas mi se čini da riječ "industrija" više gotovo i ne postoji u našem realnom svijetu. Polako su se ugasile sve vrijedne modne kuće koje su kvalitetom i dizajnom spadale u visokokvalitetnu modu. No, gledajući optimistično možda je to sad i pravi trenutak da se opredijelimo za male obrte, da svu strast koju ulažu hrvatski modni dizajneri u stvaranje kolekcija podignemo na višu razinu i da nas konačno netko zaštiti i brendira kao visoku modu, unikatnu hrvatsku modu... Hrvatski dizajneri su fantastični, svestrani, visokoobrazovani. To je kapital koji treba upregnuti u pravom smjeru. Ljuti me kad se trud dizajnera koristi za osobnu promidžbu, naše revije se svode na goste koji sjede u prvim redovima, a dizajner koji bi trebao biti ključna osoba svakog modnog događanja je redovito gubitnik.

Upoznajte ženu koja je u Hrvatsku dovela jedan od najvažnijih projekata o održivoj modi (фото 3)

Što brendovi u Hrvatskoj uopće mogu učiniti da bi postali "zeleniji"? 

Naravno da bih ovdje mogla reći da bi hrvatski brendovi trebali kupovati organski pamuk i zbrinjavati otpad. I sve bi se to moglo kad bi kupci kupovali. Međutim, dok se ljudi ne osvijeste i dok ne prestanu hrliti u fast fashion dućane, hrvatski brendovi si teško mogu priuštiti etičniju modu. Zato je jako važna tema iz prvog pitanja, ona nas vodi u poprilično bolji i moralniji svijet.

Kakav je vaš stav prema ekološki prihvatljivim kolekcijama high street brendova poput H&M-a i Zare? Pomažu li oni doista kod podizanja svijesti o štetnosti modne industrije za okoliš ili sve rade u svrhu prodaje?

H&M, Zara i slični high street brendovi uskočili su u našu stvarnost u pravom trenutku. Jeftino, šareno, natrpano i lažno - to je nekakva odjeća, a ne moda. Njihova agresivnost je dovela do toga da su skratili i sezone, nema više ljeto/zima, oni dva puta tjedno "krcaju" nove proizvode za nekoga, bilo koga tko će kupiti. Nažalost, s obzirom na to da je u našem društvu nestao srednji stalež koji se nekad trudio kupiti kvalitetu, a nekada smo bili zaista elegantni i imali stila, preostalo je ovo. Naravno da ne pomažu u podizanju svijesti o štetnosti modne industrije za planet, oni su glavni akteri u svemu tome. Sami priznaju (H&M) da njihova kampanja za recikliranjem i nije neki uspjeh, sve što ste donijeli na reciklažu završava na otpadu, samo 0,1% se pretvara u novo vlakno - dakle, neuspjeh.

Upoznajte ženu koja je u Hrvatsku dovela jedan od najvažnijih projekata o održivoj modi (фото 4)

Koliko činjenica da je održivi razvoj trenutno popularan u medijima može pridonijeti njegovoj stvarnoj primjeni? Ima li nade da ga doista u potpunosti provedemo u cijeloj industriji diljem svijeta? Primjerice, Miroslava Duma je prije nekoliko tjedana pokrenula svoj Fashion Tech Lab u kojem će se fokusirati isključivo na to pitanje kroz razna ulaganja. Jesu li možda takve aktivnosti rješenje? 

S obzirom na to da još nije pronađena odgovarajuća tehnologija kojom bi se tekstilni otpad pretvorio u kvalitetno vlakno za reciklažu, Fashion Tech Lab Miroslave Dume je hvalevrijedna ideja i korak naprijed, a pronalaženjem prave tehnologije za izradu novih vlakana (primjerice, za izradu kvalitetnog vlakna od otpadnog pamuka koji, iako je prirodan materijal tretiran kemikalijama, bijeljen itd. te stoga nema dovoljno dobru kvalitetu za ponovnu upotrebu) došlo bi do smanjenja gomile otpada koji ozbiljno guši naš planet.

Što biste savjetovali našim čitateljima? Kako sve oni mogu postati ekološki osvješteniji kad je u pitanju odijevanje?   

Zaista smatram da bi trebalo zaustaviti nepotrebnu kupnju. Postoje dvije sezone, ljeto i zima. Zar nije dovoljno kupiti dva komada po sezoni? Treba njegovati stil, voljeti odjeću koju imate, brinuti se za nju kao nekad i ona će trajati. Već takvim ponašanjem pomažemo da se dogode promjene i živi etičnije. Kupujte domaće, podržite još ovih nekoliko tvornica odjeće koje se drže, kupujte odjeću domaćih dizajnera, vjerujte sebi, a ne agresivnim reklamama. Second hand je u redu, ali samo ako je "naš" second hand jer i ti dućani po Hrvatskoj, čini se, uvoze tuđi otpad. Kad uzimate odjeću zapitajte se "Tko je izradio moju odjeću?".

Povezani tekstovi

Buro 24/7 izbor