Search

Upoznajte Jelenu Geštakovski: konceptualnu dizajnericu iza sjajnog novog brenda y/GIA

Upoznajte Jelenu Geštakovski: konceptualnu dizajnericu iza sjajnog novog brenda y/GIA

Tekst: Tina Lončar


Jelena Geštakovski vješto se poigrava s pojmom kiča istražujući njegove granice. Ne boji se pretjerivanja, odvažnih krojeva, jarkih boja i sjajuckavih materijala, slojevitih stylinga kao ni "napucanih" lookova začinjenih paletom modnih dodataka. Estetika njezina brenda y/GIA, po svemu sudeći, oponira onoj poznatoj chanelovskoj krilatici "prije nego što izađete iz kuće, pogledajte se u ogledalo i skinite jedan asesoar". y/GIA nije brend koji pretendira na jednostavnost niti mari za uobičajeno poimanje "dobrog ukusa" koje se naslanja na odmjerenost i nenametljivost. No, osim zanimljivog pristupa estetici, još je intrigantniji Jelenin pristup modi. Svojim radom ova mlada konceptualna dizajnerica preispituje (i ironizira) važnost statusnih simbola u društvu, konzumerizam i muško-ženske odnose, a upravo ta pitanja neizostavno se provlače kroz sve njezine dosadašnje kolekcije.

Upoznajte Jelenu Geštakovski: konceptualnu dizajnericu iza sjajnog novog brenda y/GIA (фото 1)
Upoznajte Jelenu Geštakovski: konceptualnu dizajnericu iza sjajnog novog brenda y/GIA (фото 2)

Jelena Geštakovski rođena je 1996. godine u Zagrebu, interes za modu gajila je od malih nogu, a svoje modno obrazovanje započela je 2014. godine kada je upisala zagrebački Tekstilno–tehnološki fakultet. U siječnju 2019. započela je s objavljivanjem svojih radova na Instagramu koji je koristila kao svoj digitalni portfolio, a on se nešto kasnije razvio u brend y/GIA. Krajem 2020. godine diplomirala je i dobila titulu magistre mode, tekstila i teorije mode, a za sebe kaže da je konceptualna dizajnerica koja povremeno izrađuje i komercijalne odjevne predmete i modne dodatke u manjim serijama.

Upoznajte Jelenu Geštakovski: konceptualnu dizajnericu iza sjajnog novog brenda y/GIA (фото 3)
Upoznajte Jelenu Geštakovski: konceptualnu dizajnericu iza sjajnog novog brenda y/GIA (фото 4)

y/GIA je relativno novo ime na domaćoj modnoj sceni. Kako je krenula priča tvog brenda?

U siječnju 2019. sam započela s objavljivanjem svojih radova na Instagramu, koji sam iskoristila kao digitalni portfolio, koji se zatim razvio u brend. Iskreno, nisam znala u kojem smjeru će se razvijati brend, te sam izradila „OVERPRICED PURSE“ kako bi se ispitalo tržište i zainteresiranost publike. Nakon završetka diplomske kolekcije „MA x2“ i objave fotografija kampanje zainteresiranost domaćih stilista i fotografa naglo je porasla.

Osim estetike, ono što mi se sviđa je što svojim djelovanjem progovaraš o mnogim problemima današnjice, primjerice kritizirajući konzumerizam i preispitujući ulogu statusnih simbola. Što te ponukalo na takav pristup?

Statusni simboli i položaj žene u društvu neiscrpna je tema. U dosadašnjem radu primijetila sam da se ti momenti uvijek vraćaju u fokus mog zanimanja. Predstavljam se kao konceptualni dizajner pa tako i prepoznajem da su moja opsjednutost brakom, prolaznošću, materijalnim bogatstvom teme koje najčešće kritiziram. Često se referiram na modne teoretičare Torstena Veblena i Georgea Simmela koji su se bavili "Teorijom dokoličarske klase" i „tickle-down“ efektom. Iako su svoje teorije predstavili početkom 20. stoljeća, smatram da je takav model ponašanja prisutan i danas.

Tako se i y/GIA bavi kreiranjem odjeće koja progovara problematiku današnjice. Najčešće radi sjedinjenje muškog i ženskog odijevanja pa se tako pojavljuju klasični muški odjevni predmeti u ženskoj interpretaciji ili se pojedini elementi miješaju i čine dekonstruirane odjevne predmete.

Upoznajte Jelenu Geštakovski: konceptualnu dizajnericu iza sjajnog novog brenda y/GIA (фото 5)

Već si svojom diplomskom kolekcijom MAx2 (mama) pokazala da modu ne promišljaš na površan način. Koja je bila nit vodilja?

Inspiriraju me banalne sitnice koje svakodnevno susrećem u svom okruženju. Također, inspirira me način na koji doživljavam određene situacije. Stvaram na temelju sebe, svi moji radovi su odraz mene.

Nit vodilja kolekcije bilo je ogledalo. Ogledalo kao ja, kao odraz, kako nas drugi vide, kako sami sebe vidimo. Ogledalo kao konstantno nezadovoljstvo. Ogledalo kao stalna potreba. Istraživanjem pojma ogledala, kao polazišne točke, dolazimo do majke i odnosa majke i kćeri, odnosno pitanja prenose li majke svoje ljubavne odnose na vlastitu djecu. Kolekcija MAx2 (mama) propituje i muško-ženske odnose, potrebu muškarca za projiciranje bogatstva kroz odijevanje žene. Mladost moje majke i njen način odijevanja prije ulaska u brak, odredio je siluetu 80-ih kao siluetu kolekcije. Također, tadašnji aktualni modni trendovi su korišteni u segmentima odjevnih predmeta.

Svi odjevni predmeti su predimenzionirani i ponekad prenapučeni te graniče s kičem. U kolekciji se kao statusni simboli pojavljuju lažni biseri koji osim što imaju dekorativnu funkciju imaju i onu funkcionalnu npr., stezanja ili opuštanja određenih dijelova odjevnog predmeta kako bi se dobio efekt nabiranja. Moment multiplikacije i dekonstrukcije također je vidljiv u svakom odjevnom predmetu. Nekad su multiplicirani određeni elementi koje se želi istaknuti, a ponekad cijeli krojni dijelovi (npr. rukav). Materijali koji su korišteni u kolekciji su pretežito sateni, taft, umjetna koža, popelin i štof, te tehnike industrijskog veza i heklanja. Paleta boja je pastelna, ali se pojavljuju i neki komadi snažnih pigmenata kao što su petrolej i narančasta. Koristila sam navedene materijale zato što podsjećaju na autentične materijale 80-ih. Odabir materijala u ovoj kolekciji bio je ključan. Materijali svojim stvarnim sjajem i nabiranjem kritiziraju lažni sjaj 80-ih, ali i današnjice.

Upoznajte Jelenu Geštakovski: konceptualnu dizajnericu iza sjajnog novog brenda y/GIA (фото 6)

Tvoje kolekcije obiluju predimenzioniranim komadima, upečatljivim modnim dodacima, sve nekako djeluje over the top. Bi li svoju estetiku opisala kao maksimalizam?

Naučena sam da kolekcije kreiram po pitanjima koja me u nekoj životnoj fazi okupiraju, a kroz stvaranje odjeće ta problematika postaje trodimenzionalna. Estetiku brenda opisala bih kao promišljeno sklapanje jednostavnih odjevnih komada koji sadržavaju element multiplikacije, predimenzioniranosti, dekonstrukcije ili sve od navedenog zajedno. Ne bojim se pretjerati, pa tako predstavljam jednostavne linije odjeće koje namjernim dorađivanjem graniče s kičem. Maksimalizam je definitivno pridjev kojim bih opisala pojedine odjevne predmete.

Nedavno si imala suradnju s vintage butikom Mango Sticky Rice Vintage. Kako je došlo do te suradnje i znači li to da se tvoji komadi mogu tamo i kupiti?

Mango Sticky Rice Vintage je trgovina vintage odjevnih komada i modnih dodataka koji je otvoren za suradnje s mladim umjetnicima. Vlasnica dućana, Nidžara Mustafić, primijetila je moje radove na Instagramu, kontaktirala me i započela je suradnja. Tako je nastala mini kolekcija „Princess iz provincije“ koja je dio prodajne izložbe u trgovini. Suradnja će trajati do kraja lipnja i do tada se komadi mogu isprobati i kupiti u trgovini!

Upoznajte Jelenu Geštakovski: konceptualnu dizajnericu iza sjajnog novog brenda y/GIA (фото 7)
Upoznajte Jelenu Geštakovski: konceptualnu dizajnericu iza sjajnog novog brenda y/GIA (фото 8)

Tvoj ružičasti oversized kaput pratio je i Albinu na Eurosongu u Nizozemskoj što je poprilično veliki uspjeh za tako novi brend na sceni. Kako se to dogodilo i koliko ti takva suradnja znači?

Stilist Albine Grčić, Stefan Orlić, me kontaktirao dan prije odlaska u Roterdam. Rekao mi je da je kaput vidio na Instagramu i pitao za posudbu. Brzo sam reagirala, ne znajući za koju prigodu će ga iskoristiti. Bila sam presretna kada sam vidjela da ga je Albina obukla nakon prve probe, na press konferenciji. Stefan ga je spojio s odijelom fantastične dizajnerice MONE LACKO. Ove godine Albina je uspjela pobuditi veliki interes javnosti za Eurosong i neizmjerno mi je drago što sam malim dijelom sudjelovala.

Na čemu trenutno radiš?

U ovom trenutku koncentrirana sam na proizvodnju odjevnih predmeta iz kolekcije “Princess iz provincije” i suradnju s vintage dućanom Mango Sticky Rice Vintage.

Upoznajte Jelenu Geštakovski: konceptualnu dizajnericu iza sjajnog novog brenda y/GIA (фото 9)
Upoznajte Jelenu Geštakovski: konceptualnu dizajnericu iza sjajnog novog brenda y/GIA (фото 10)

Related articles

Buro 24/7 Selection

Leave a comment

više