Traži

Ususret londonskom Tjednu mode: Baca li ekološka neosviještenost sjenu na modnu industriju?

Ususret londonskom Tjednu mode: Baca li ekološka neosviještenost sjenu na modnu industriju?

Pitanja o kojima se premalo raspravlja

Tekst: L.L.


Fotografija: Imaxtree

Samo nekoliko dana dijeli nas od velikog Tjedna mode u Londonu i brojne su organizacije za zaštitu okoliša krenule sa svojim kampanjama koje modnoj industriji današnjice ne idu u prilog. Postavljaju se pitanja koliko se otpada stvara u samo pet dana trajanja jednog Tjedna mode, koliko brendovi brinu o održivosti i koliko su predstave koje se na pistama odvijaju zapravo problematične kada govorimo o onome što nakon njih ostaje.

Da bismo vam pobliže objasnili situaciju, dovoljno je reći tek kako se u sklopu jednog Tjedna mode odradi otprilike 54 catwalkova, prođe se više od 50 tisuća kilometara različitim prijevoznim sredstvima, popije se oko 20 tisuća šalica kave i popije oko pet tisuća čaša prosecca. To je samo dio užitaka iza kojih ostaju ogromne količine otpada, plastičnih čašica, a o zagađenju zraka da i ne govorimo. I dok je nadolazeći Tjedan mode iznimno važan događaj za sve one uključene u industriju, neprofitne organizacije kao što je Fashion Revolution brinu da ista ta industrija poprimi nove oblike, one etički prihvatljivije koji će modnu industriju pretvoriti u održiv sistem koji funkcionira za sve, pa čak i za okoliš.

Da nije sve tako crno govori i novo shvaćanje mode velikog broja brendova koji na postavljena pitanja o ekološkoj osviještenosti mogu dati odgovor koji će ipak zadovoljiti većinu. Velika je i važna stvar koja daje nadu u bolje sutra činjenica da su se brendovi sve više počeli okretati održivosti. Tako se primjerice Chanel može pohvaliti velikim količinama materijala koje nakon predstavljanja recikliraju i prenamjenjuju. Odličan je primjer i nedavno predstavljanje muške kolekcije Luisa Vuittona koje je pak gotovo u potpunosti bilo u zero waste duhu te je sav korišteni materijal nakon showa prenamijenjen, a najdalje je otišao norveški brend Holzweiler koji prenamjenjuje baš sve što koristi u svojim predstavljanjima kolekcija, njihovi modeli piju i jedu iz ekološki prihvatljivog posuđa i čaša, a jedini otpad koji stvaraju su ostaci ljepljive trake.

Isto vrijedi i za organizatore Tjedana mode. Trud je prepoznat i vidljiv na više razina pa se tako primjerice na milanskom Tjednu mode koriste uglavnom materijali i ambalaža koja se kasnije može reciklirati, na onom nedavno održanom u Kopenhagenu zabranjena je jednokratna plastika, a planiraju i uvođenje nebrendiranih majica za organizatore koje bi se zatim mogle koristiti i narednih godina. Također, tek su rijetki brendovi koji još uvijek šalju papirnate pozivnice, a sve je češća pojava i led rasvjeta, izbjegavanje zračnog prijevoza materijala, dok je catering u sklopu druženja na Tjednima mode gotovo u potpunosti okrenut jelima pripremljenim od ekološki uzgojenih i sezonskih namirnica. Male promjene koje čine razliku, čini se na prvu. No je li to zbilja dovoljno? Brojne neprofitne organizacije usmjerene zaštiti okoliša ne bi se složile.

Na skori londonski Tjedan mode već se planiraju upadi organizacija koji svojim nastupima planiraju skrenuti pažnju na postojeći ekološki problem. Takve organizacije smatraju kako problemi u ovom smislu postoje i kako će samo prekidom revija najvećih modnih brendova podići svijest i potaknuti posjetitelje da ozbiljno shvate trenutne probleme vezane za pitanja ekologije. Iz modnih krugova te onih zaduženih za organizaciju Tjedana mode poručuju kako su svjesni problema te kako iz godine u godinu intenzivno rade na promjenama no činjenica jest da su ekološki prihvatljivije solucije najčešće one skuplje i kompliciranije što pak u neugodnu poziciju dovodi investitore koji svoje resurse usmjeravaju na modnu industriju.

Oni zaduženi za organizaciju Tjedana mode napominju kako okupljene grupe koje traže rigorozne promjene ciljaju previsoko, na ono što modna industrija kao takva ne može prihvatiti, a dobro je poznato kako su brendovi, investitori i svi oni uključeni u cijeli proces kreiranja svjetske modne scene itekako potrebni jedni drugima. I dok jedna strana tvrdi kako su planovi koji uključuju veću ekološku osviještenost ambiciozni, nekada i iznad razuma, oni s druge strane smatraju kako su promjene moguće, ali se provode iznimno sporo, a atmosfera koja se stvara oko svakog Tjedna mode postaje sve toksičnija. Demonstracije i prosvjedi iz tog su razloga neizbježni, no možda ne i nepotrebni. Možda je, u doba sve veće zabrinutosti za jedinu planetu koji imamo, zbilja pravo vrijeme da preispitamo sami sebe, jedni druge i industriju kojoj se svih ovih godina toliko divimo.

Povezani tekstovi

Buro 24/7 izbor

Napišite komentar