Search

Zašto je na čelima modnih kuća i dalje tako malo žena?

Zašto je na čelima modnih kuća i dalje tako malo žena?

I modnim svijetom vladaju muškarci


Image: Buro247 arhiva

Tko bi rekao da industriju koja preživljava većinom zbog žena, vode muškarci? Prvi modni dizajner u povijesti mode bio je muškarac, direktori najvećih modnih grupacija danas su muškarci, a muški kreativni direktori brendova čine većinu od 60% u odnosu na direktorice. Kako je moguće da čak i svijetom mode vladaju muškarci?

Na samom početku posljednjeg Tjedna mode u New Yorku, publikacija Business of Fashion objavila je svoju analizu Tjedana mode u New Yorku, Londonu, Milanu i Parizu. Zaključili su da 313 brendova koji prikazuju svoje kolekcije na spomenuta četiri Tjedna mode, vodi 371 dizajner, a samo 40,2% od te brojke čine žene. Pritom New York i London imaju nešto uravnoteženiji odnos muških i ženskih dizajnera, dok su Pariz i Milano, s druge strane, tradicionalniji Tjedni mode. U Parizu tako ženske dizajnerice čine 37% svih dizajnera, dok ih je u Milanu svega 31%.

Ako pak pogledamo najveće svjetske grupacije vidjet ćemo kako ni u njima ne postoji ravnoteža. Prije dolaska Marije Grazije Chiuri u Dior u lipnju, LVMH grupa je imala samo tri dizajnerice na čelima svojih 15 brendova. To su Phoebe Philo u Célineu, Carol Lim u Kenzo i Florence Torrens u Thomasu Pinku. Kering koji u svom vlasništvu ima 16 brendova ima tek dvije dizajnerice, a radi se o Stelli McCartney koja vodi vlastiti brend i Sarah Burton koja je kreativna direktorica brenda Alexander McQueen.

Maria Grazia Chiuri

S obzirom na to da modne studije upisuje mnogo više žena nego muškaraca (Business of fashion prenosi kako su čak 85% studenata koju su 2014. upisali njujorški Fashion Institute of Technology činile žene), činjenica da ih je tako malo na čelima velikih modnih kuća doista je nevjerojatna. Dizajnerica Phoebe English koja svoje kolekcije prikazuje u Londonu za BoF je to komentirala iz drugačije perspektive: "Postoji veliki broj žena koje vode sve te modne kompanije, ali je manje onih koje to čine sa samog vrha," rekla je. "Žene dobivaju poslove, samo se čini da im velike uloge nisu zanimljive."

Pretpostavljam da bi se s njezinom izjavom malo koja žena složila. Da, izazovi poput majčinstva i brige za djecu koji se, nažalost, još uvijek smatraju primarno ženskim odgovornostima mogu predstavljati prepreku kad je napredak u karijeri u pitanju, no to nikako ne znači da žene ne žele napredovati do visokih pozicija. Phoebe Philo je preselila Céline studio iz Pariza u London 2012. kada je preuzela ulogu kreativne direktorice brenda kako bi bila bliže suprugu i njihovo troje djece, a na kraju je i čitava revija za jesen/zimu 2012. otkazana kako tada trudna Philo ne bi bila pod pritiskom. Da je jedna ogromna grupacija kakva je LVMH napravila ovakav iskorak prema svojoj dizajnerici dokaz je da stereotip o tome da karijera staje ako se odlučite na majčinstvo apsolutno ne stoji. Zašto se onda dizajnerice ne uspijevaju progurati do najviših pozicija u svijetu mode?

Phoebe Philo

Vrlo je vjerojatno da je situacija takva zbog, u javnom mišljenju još uvijek prisutnog povezivanja ideje moći, neovisnosti i dominacije s muškim likovima. No, to mogu promijeniti samo žene i čini se kako su to već polako, ali sigurno počele činiti. Ove su godine Diane Von Furstenberg i Consuelo Castiglioni svoje pozicije prepustile muškim dizajnerima. Von Furstenberg je svoj brend povjerila Jonathanu Saundersu, a Castiglioni je na mjesto kreativnog direktora Marnija na kojem je sjedila otkad je osnovala brend 1994., prepustila Francescu Rissu. No, s druge strane, Bouchra Jarrar naslijedila je Albera Elbaza na mjestu kreativnog direktora u Lanvinu, a Maria Grazia Chiuri napustila svog kolegu Pierpaola Picciolija u Valentinu da bi postala prva žena u povijesti na čelu Diora. "Iako industrijom još uvijek dominiraju muškarci, sve više dizajnerica polako preuzima vodeće pozicije u industriji i to je osvježavajuće," rekla je Mary Katrantzou za BoF. Ona je prošle godine osvojila nagradu British Fashion Councila, dok je njezina kolegica iz Brother Velliesa, Aurora James, osvojila CFDA nagradu. 

Stella McCartney

Prvi dizajner u povijesti mode možda je bio Paul Poiret, no najveće rivalstvo vodilo se između Else Schiaparelli i Coco Chanel, a najdugovječniju modnu kuću na svijetu osnovala je Jeanne Lanvin. Danas su tu vrlo moćne Miuccija Prada kojoj je dorastao malo koji muški dizajner, zatim Rey Kawakubo i Vivienne Westwood koje su oblikovale povijest mode i definirale neke njezine segmente koji bez njih ne bi bili isti. Ne treba zaboraviti ni Veru Wang ispred čijih se vjenčanica može sakriti i Elie Saab, Julie de Libran koja sjedi na čelu Sonije Rykiel, Clare Waight Keller koja nevjerojatno pametno vodi kuću Chloé ili pak Sarah Burton koja je naslijedila Leeja McQueena vještije nego što je to itko mogao zamisliti.

Reflektori svijeta mode su ove godine upereni u već spomenutu Mariju Graziju Chiuri, koja će kao prva ženska dizajnerica u povijesti Diora donijeti novu svježinu toj velikoj kući, ali i Stellu McCartney koja je ove sezone kreirala prvu mušku kolekciju za svoj brzorastući brend. Taj je njen potez možda i najveći dokaz da žene drže stvari čvrsto u svojim rukama, one mnogo dublje razumiju žensko tijelo i njegove potrebe i, unatoč brojkama, muški im dizajneri nisu baš nikakva prijetnja.

Related articles

Buro 24/7 Selection

više