Search

Tihi luksuz: Zašto se u vrijeme krize okrećemo suptilnosti

Tihi luksuz: Zašto se u vrijeme krize okrećemo suptilnosti

Tekst: BURO.


Image: BURO.

Prethodnu globalnu ekonomsku krizu od 2007. do 2009. zamijenila je ova koja nam se događa sada. I kada prevrtimo film unatrag, primjećujemo nešto veoma slično, nešto što je toliko logično - luksuz koji vrišti zamijenjen je za onaj koji tiho šapuće i to samo onima koji znaju gdje ga tražiti.

Sredinom 2000-ih na ulicama se nije moglo "živjeti" od Louis Vuitton torbi i marama (pogotovo onih iz suradnji sa Stephenom Sprousom i Takashi Murakamijem), Gallianove originalna i "glasnije" verzija Dior Saddle torbe, kao i prve verzije Fendi Baguette torbice koje su bile su na sve strane, plišane trenirke u jarkim nijansama uparene s obaveznim gladijatoricama… Znate o čemu govorim. Sve je bilo prepoznatljivo i svemu se jasno mogla prepoznati cijena, kao da na komadima visi etiketa spremna za inspekciju radoznale okoline.

A onda se dogodio preokret.

Tihi luksuz: Zašto se u vrijeme krize okrećemo suptilnosti (фото 1)

@TIBI

Odjednom je postalo neukusno svima pokazivati koliko si bogat. Phoebe Philo je preuzela Céline, zacrtala postulate normcorea i pridobila legije obožavateljica koje su složno klimale glavom na njezine minimalističke vizije. Raznobojni Louis Vuitton asesoar zamijenjen je modelima po imenu Muse (Yves Saint Laurent), Ball Hobo (Bottega Veneta) i 2.55 (Chanel, ali bez duplog “C”). Službeno je počela vožnja na valu suptilnosti. Ovo ne znači da je dotična vrsta luksuza neprepoznatljiva - luksuz će uvijek biti prepoznatljiv - već da je postao više stvar znalaca nego igre pogađanja širokih masa.

Ovo je bila era prije Instagrama i možda su zato ove stvari, kao i sve što se tiče popularne kulture, bile malo manje vidljive, ali dogodila se praktički ista stvar kojoj smo svjedoci i danas.

Tihi luksuz: Zašto se u vrijeme krize okrećemo suptilnosti (фото 6)

@KHAITE

Pandemija je, naravno, za sve nas nešto novo i vjerujemo da bi do neke vrste krize i sloma svakako došlo prije ili kasnije jer smo se nekako našli u situaciji u kojoj lovimo vlastiti rep. Analogno tome, i u modi su se stvari posljednjih godina sve više zakuhavale u smjeru više, brže pa opet malo više. Stalno osciliranje između maksimalizma i minimalizma - oba su sasvim legitiman izbor ako nas pitate, ali sad govorimo o tome što globalni trendovi psihološki predstavljaju, a ne samo o tome "sviđa mi se ova cipela" - objašnjava i dominaciju mainstream minimalizma koja je počela i prije pandemije.

Čak je i visoki svećenik maksimalizma Alessandro Michele malo "primirio" svoju viziju. Jeste li primijetili haljine s prorezima koji gotovo da asociraju na eru Toma Forda (proljeće/ljeto 2020)? Način na koji je predstavio posljednju Gucci kolekciju svakako je još jedan signal tako poželjnog spuštanja na zemlju. A tu je, naravno, i najdraži aktualni wunderkind, Daniel Lee koji je na sceni napravio pomutnju kakvu nismo vidjeli od… Pa, upravo od njegovog estetskog antipoda Michelea i prije njega, Phoebe Philo. U njegovom dizajnu ne postoji logo iako bismo mogli raspravljati o tome da je intrecciato Bottege Venete apsolutni pandan logu.

Tihi luksuz: Zašto se u vrijeme krize okrećemo suptilnosti (фото 7)

@TIBI

Tihi luksuz: Zašto se u vrijeme krize okrećemo suptilnosti (фото 10)

@KHAITE

Uz igrače koji su stalno tu i koji imaju svoju vjernu klijentelu, a u koje spadaju Brunello Cucinelli i The Row sa svojim minimalističkim pletivima po cijeni od 1500 eura, ponovo preporođenog Jil Sander, obožavanoj Amy Smilović i njenom Tibi i nama omiljenom novom brendu Khaite, tu su i noviji igrači nižeg cjenovnog ranga poput Totême i Wardrobe.NYC (čista genijalnost iza koje stoji Christine Centenera). S vremenom se primirila i na tu stranu prešla i Victoria Beckham pa je jasno da smo se globalno okrenuli vizualnoj smirenosti, sada kada je sve oko nas sve samo ne mirno.

Ne znamo da li je ovo službeni naziv bilo čega, ali bismo ovo nazvali "tihim luksuzom", baš zato što šapuće. Šapuće onome tko ga nosi, gotovo je neprimjetan izvana, on je materijalizacija introspekcije i vrijednosti koje traju. Nadajmo se i brige o sebi i drugima. Potrebna nam je.

Related articles

Buro 24/7 Selection

Leave a comment

više