Traži

Zaboravite na odijelo i cipele, novi pojam luksuza su tenisice i hoodie

Zaboravite na odijelo i cipele, novi pojam luksuza su tenisice i hoodie

Tko je zaslužan i kako se to dogodilo?

Tekst: D.M.


Fotografija: Imaxtree

Prije samo nekoliko godina, na pitanje kako izgleda luksuz vjerojatno biste odgovorili s primjerom poslovnog čovjeka u odijelu. Danas je taj arhetip uspješnog čovjeka manje uniformiran, no samo na prvi pogled. Najuspješnije poduzetnike više ne tražimo po njujorškim ulicama ili beskonačno visokim manhattanskim neboderima, već u open space uredima silicijske doline u Kaliforniji. Možda zato što se i poslovanje preselilo s ulice na mrežu. Odjevni komad dobiva luksuzni status iz jednog od dva razloga - ili je unikatno djelo visoke mode ili elita odabire predmete koje kasnije koristi u jeziku mode kako bi se odvojila od ostatka, no haute couture komadi često su nepraktični.

Moncler

Smjena između trodijelnog odijela i trenirke u kombinaciji s tenisicama započela je s preseljenjem  poslovanja na digitalno. S porastom mladih uspješnih poduzetnika, stvara se i sasvim nova niša – bogati mladi ljudi. Luksuzno tržište stvara sve više proizvoda za mnogo mlađu demografiju koja si ih po prvi puta u povijesti može priuštiti. Samim time ta kritična masa kroji suvremenu estetiku i odlučuje što je luksuz. Kina je, primjerice, u jednoj generaciji skočila s 15 na 35 posto ukupnog svjetskog udjela luksuznih kupaca upravo zato što ima mnogo više imućne mladeži. Ta mladež, za razliku od svojih prethodnika, preferira hoodije, šilterice, prsluke i tenisice. Nije čudno vidjeti nekakvog IT maga u Moncler prsluku vrijednom par tisuća dolara – on je novi sako, šilterica cilindar, a tenisice nove salonke koje idu uz njega – poput modela Triple S modne kuće Balenciaga.

Burberry

Iako je trend streetweara relativno nov pojam, njegovi temelji postavljeni su početkom 21. stoljeća. Yohji Yamamoto je još 2003. stvorio Y-3 liniju u kolaboraciji sa sportskim brendom Adidas, a 2005. Alexander McQueen i Puma pokrenuli su McQ. To su bile natruhe koje su pokazale kako su dizajneri zagrijani za stvaranje sportske odjeće pristupačnijih cijena. Uključenost je zamijenila ekskluzivu starog luksuza. Yamamoto i McQueen, u suradnji sa sportskim kućama, otvorili su vrata uličnom stilu, no princip po kojem su to činili još je uvijek bio trickle-down (kada moda ''silazi'' po društvenoj ljestvici s početkom u elitnom društvu), a prvi trickle-up, tj. modni uzlet ulične mode u couture dogodio se sa suradnjom između Kanyea Westa i Marca Jacobsa za Louis Vuitton. Ideja i utjecaj potječu s ulice, baš kao i najbolji rapper među kreatorima. Hoodiji i tenisice od tada su stalni gosti modnih pisti i uniforma uspješnih poslovnjaka. Jedina je razlika što nije isključivo rezervirana za elitu jer ju ona nije niti stvorila.

Balenciaga

Napišite komentar