Traži

Borba za najpopularniju torbu na Instagramu

Borba za najpopularniju torbu na Instagramu

Koja je u stvari kopija

Tekst: A.P.


Teško da ste mogli prevrtjeti Instagram profile "it " djevojaka, a da na njima niste uočili stajliš torbu od bambusa koja dolazi s potpisom mladog brenda Cult Gaia...

Sve je naravno počelo s tužbom za kopiranje, ali na jako nesmotren način. Naime, osnivačica brenda Cult Gaia, Jasmin Larian je prošli mjesec nastojala spriječiti poznatog proizvođača modnih dodataka Stevea Maddena da u svoju ponudu uvrsti "kopiju" njezine popularne Ark torbice. Ovu torbu niste vidjeli jedino ako ste u proteklih godinu dana živjeli ispod kamena. Naime, otkako se pojavila na tržištu, svaka influencerica je na svom Instagram profilu mahala s ovom torbicom od Korzike, preko Cannesa pa do Maldiva. Niti jedna ljetna fotografija okupana suncem nije prošla bez stajlinga u sastavu - slamnati šešir, bijela tunika/etno haljina, kožne sandale, gomila nakita i "Ark" torba oko ruke ili pažljivo smještena kraj čaše narančinog soka i Voguea. Logično je da je Larian uložila sve napore da se ta torba održi kao kultni ljetni primjerak koji donosi najveće prihode njenom brendu.


Što se dogodilo?
Odvjetnički tim Jasmin Larian je u veljači poslao pismo u urede tvrtke Steve Madden zahtijevajući da se iz distribucije pod hitno povuče njegova "Shipper" torba koja je identična njezinom "Ark" modelu. Madden nije ustuknuo već je uzvratio protutužbom u kojoj stoji da Larian nema nikakve osnove za tužbu jer je njena torba u stvari kopija tradicionalne japanske drvene torbe za piknik te da ovdje nema govora o nekom originalnom dizajnu. Radi se tek o prenamjeni za zapadnjačko tržište. Madden također traži da sud zabrani Larian da na bilo koji način zaštiti ovaj dizajn jer logično nije njezin te da Cult Gaia plati sve sudske i odvjetničke troškove.

Borba za najpopularniju torbu na Instagramu (фото 1)

Ova tužba za kopiranje je samo jedna u nizu kojima su sudovi zatrpani u posljednjih nekoliko godina. Mnogi manji dizajneri nailaze na problem u sukobu s velikim i etabliranim imenima. Naime, zakon o povredi autorskog prava nije najbolje riješen te ako na nekom proizvodu doslovno zamijenite samo jedan detalj tužba može biti odbačena. Instagram već neko vrijeme gori od prozivki za "inspiracije" na čelu s profilom Diet Prada na kojem možete pronaći sve sličnosti u dizajnu nekih mladih dizajnera i razvikanih kuća. Čini se da danas svi kopiraju svakog i da je teško naići na orginalni dizajn koji se ne "referira" na nešto iz prošlosti ili nije kopija nekog manjeg dizajnera koji je zahvaljujući Instagramu dobio prostor za promociju.

Borba za najpopularniju torbu na Instagramu (фото 2)

Kod nas situacija također nije blistava, samo što imamo slučaj da živimo u maloj zemlji i da je scena na kojoj radimo mala i isprepletena svakojakim odnosima te se sve optužbe za kopiranje odvijaju u bespućima WhatsApp poruka i inboxima. Javno se rijetko koga proziva, jer ne daj Bože... Realno gledajući, Hrvatska je divlji zapad i kad je riječ o puno ozbiljnijim slučajevima koji dolaze na sud, a ne o povredi autorskog prava. Navest ću samo jedan primjer u moru onih koje znam. Prije koji mjesec dizajner Ivan Alduk mi je poslao rad jednog mladog "dizajnera" koji je doslovno skinuo modele njegovih haljina. Nije stao na dizajnu već je preuzeo i estetski moodboard kampanje. Pitala sam ga što misli poduzeti u svezi s tim? Kazao mi je da je upozorio "dizajnera" te da su fotografije nestale s društvenih mreža. Međutim dizajn sigurno nije jer se vjerojatno prodaje u butiku tog "dizajnera" ako ga isti ima ili vjerojatno preko društvenih mreža kako funkcionira većina mladih hrvatskih brendova koji nemaju novac za pokretanje webshopa ili otvaranje fizičkog prodajnog mjesta.

U svakom slučaju tužbi i przivki za kopije će biti sve više i svaka "inspiracija" će se uočiti putem društvenih mreža. Za kupca ova situacija nije nužno loša jer ga ovakvi slučajevi educiraju i čine pažljivijim u odluci o kupovini nekih često precijenjenih predmeta koji su 70% marketing, a 30% dizajn.