Search

Tržište luksuza trpi ozbiljne posljedice epidemije koronavirusa

Tržište luksuza trpi ozbiljne posljedice epidemije koronavirusa

Tvornice se zatvaraju, a kupci imaju pametnija posla od prikazivanja svog socio-ekonomskog statusa

Tekst: D.M.


Image: Instagram

Prošlog je tjedna talijanska modna kuća Giorgio Armani predstavila kolekciju za jesen/zimu 20/21 iza zatvorenih vrata gotovo potpuno praznog kazališta ne bi li spriječila širenje koronavirusa. To je tek posljednji od brojnih slučajeva u kojem je epidemija na ovaj ili onaj način oštetila poslovanje industriji mode i luksuza.

Prisjetimo se, na Staru godinu, kineski predstavnici zdravstvenih djelatnosti obavijestili WHO, Svjetsku zdravstvenu organizaciju o nekoliko slučajeva dosad nepoznatog oblika upale pluća u Wuhanu, lučkom gradu od 11 milijuna stanovnika. Za tjedan dana utvrđeno je da je riječ o novoj vrsti koronavirusa u čije redove spadaju SARS i obična prehlada te je jednako lako prenosiv. Do kraja siječnja 2020. Kina je uspostavila karantenu na razini cijele zemlje, a WHO je proglasio globalnu izvanrednu situaciju. Do 25. veljače u podne zabilježeno je 2 707 žrtava i 80 348 oboljelih.

Gotovo 2000 smrti dogodilo se u Kini, a 150 milijuna stanovnika ima zabranu putovanja unutar samih granica zemlje. Utjecaj epidemije na ekonomiju tek se počinje nazirati - Ralph Laurena i Burberryja, između mnogih drugih predviđaju strme padove prodaje i nedostatak proizvedene robe uzrokovan općim ekonomskim zastojem u državi koja proizvodi 30 posto sve odjeće u svijetu, piše World Trade Organisation.

Slična je epidemija, SARS, pogodila Kinu 2002. godine, no tada je postotak kineskog stanovništa u cjelokupnom broju potrošača  luksuza bio tek dva posto, a danas, nakon naglog skoka na drugo mjesto po veličini ekonomije, svaki je treći kupac nekog luksuznog artikla stanovnik Kine. Ta je činjenica dovela stručnjake do zaključka da će posljedice koronavirusa na svjetsku ekonomiju biti tri puta veće no što su bile tada.

Epidemija je natjerala organizatore pekinškog i šangajskog tjedna moda da odgode predviđene datume, a kineski dizajneri koji su svoje kolekcije planirali predstaviti na aktualnom Tjednu mode u Parizu svoje su revije otkazali. Osim toga i par otkazanih evenata pariški Tjedan mode ne trpi velike posljedice, piše portal Bussiness of Fashion.

Osim što je dom mnogih tvornica koje su trenutno zatvorene ili rade usporeno, Kina je u zadnjem desetljeću postala zlatni rudnik za proizvođače luksuznih dobara. Rudnik koji se, doduše, krenuo urušavati otkako Kinezi imaju pametnija posla od prikazivanja svog socio-ekonomskog statusa. Kinesko je stanovništvo doživjelo vrtoglavi porast broja bogataša i privuklo brojne luksuzne tvrtke. Kineski potrošači također uživaju u kupovini izvan svoje zemlje kao vid turizma. Portal Vogue prenosi kako je najveći udio zarade, od čak 53 posto, zabilježila talijanska kuća Bottega Veneta, a slijede ju Hermés (49%), Gucci (46%) i Burberry (41%). Kriza već pokazuje opasnosti takve ovisnosti brendova o kineskom tržištu - u prva dva mjeseca 2020. vrijednost luksuznog tržišta se spustila za 10 milijardi eura, a do kraja godine se predviđa cifra od 40 milijardi. Modna kuća Moncler prijavila je pad posjećenosti fizičkih lokacija od 80 posto.

Kineski su potrošači trenutno maknuli luksuzne artikle sa svoje shopping liste i karantena je usporila transport, ali se posljedice još uvijek mogu izbjeći. Sreća u nesreći je što smo danas naviknuti na komunikaciju putem interneta i opskrbljeni telekomunikacijskim uslugama bolje no ikad prije. Bussiness stručnjaci savjetuju tvrtkama da u ovakvoj izvanrednoj situaciji traže informacije od kineskih dobavljača na dnevnoj bazi, stvore felksibilan raspored i budu prilagodljivi brzim promjenama. Također im sugeriraju da budu iskreni prema svojim kupcima - umjesto da regiraju na pritužbe koje će zasigurno dobiti, neka im se ispričaju unaprijed (popustom ili poklonom, primjerice). Na koncu, iako će to biti najteži podvig, preporučaju izradu drugog plana poslovanja koji će uključivati preseljenje pogona na teritorije više zemalja.

Kineski su prozvođači unatoč svemu vrlo optimistični i predviđaju brz povratak na staro stanje nakon što se epidemija smiri.

Related articles

Buro 24/7 Selection

Leave a comment

više