Search

Instagram brend Fashion Nova u skandalu zbog lošeg tretiranja radnika

Instagram brend Fashion Nova u skandalu zbog lošeg tretiranja radnika

Fast fashion brend na meti kritika

Tekst: T.L.


Image: Instagram

Instagram era zaslužna je za kreiranje mnogih trendova. "Nosi jednom pa baci" samo je jedan od njih. Zbog super brzog kolanja informacija i koncentracije na imidž, mindset korisnika stubokom se promijenio, a mantra "zašto da kupim kvalitetnu haljinu kad ju smijem obući samo jednom?" rezultirala je time da fast-fashion brendovi postanu super fast, super nekvalitetni, super jeftini i, naravno, da pritom vrlo malo mare za radnička prava i utjecaj koji proizvodnja ima na okoliš.

Jedan od brendova koji vjerojatno ne bi postojali da nema Instagrama je Fashion Nova. Fashion Nova je online retailer koji već nekoliko godina svojim kupcima nudi cjenovno prihvatljivu odjeću slijedeći u stopu trendove na društvenim mrežama i obećavajući im da će izgledati baš poput svojih omiljenih influencerica (preciznije, Kim Kardashian). Kako bi dosegla čim veći broj žena koje se ugledaju na modne heroine današnjice, a koje pritom ne mare što nose, već samo kako to izgleda na Instagram feedu, Fashion Nova je provodila poprilično agresivan marketing u partnerstvu s poznatim influencericama što je brendu iz Los Angelesa donijelo rast prodaje od čak 600% u 2017. i privuklo 17 milijuna pratitelja. Fashion Novu na svojim su virtualnim platformama reklamirale i najsjajnije svjetske zvijezde kao što su Kylie Jenner, Nicki Minaj, Iggy Azalea i Amber Rose, a u studenom je svoju suradnju s brendom najavila i Cardi B poručivši svojim followerima: "Željela sam raditi nešto za što će se ljudi pitati: 'WOW, što je to? Chanel? YSL? Gucci? Ne, to je Fashion Nova." No, kao što smo već odavno naučili - ako se nešto čini nerealno jeftinim (i nerealno brzim), sigurno nešto ne valja. Nitko iole inteligentan ne može misliti da je moguće kopirati haljinu Kim Kardashian za svega par sati i da ta ista haljina može koštati nekoliko dolara, a da ta praksa ne dolazi u paketu sa sumnjivim poslovnim modelom.

The New York Times objavio je u ponedjeljak tekst u kojem navodi da se poslovanje Fashion Nove istražuje još od 2016. godine, te da brend u Los Angelesu posluje s tvrtkom koja radnike plaća 2.77 dolara po satu što je daleko ispod propisanog zakonskog minimuma u SAD-u. Kako bi konkurirali nevjerojatno malim honorarima koji njihovi konkurenti isplaćuju radnicima u siromašnim azijskim zemljama, tekstilni radnici u Gradu anđela dobivaju mizerne plaće koje često nisu dokumentirane, a Fashion Nova navodno duguje 3.8 milijuna dolara u zaostalim plaćama. Izvor blizak Timesu naveo je kako su uvjeti u kojima radnici rade strašni, kako su bili okruženi žoharima i štakorima, a prekovremeni sati nikada nisu došli na naplatu. Oglasila se i Fashion Nova koja je na svom Twitter profilu napisala da su sve tvrdnje o nezakonitom poslovanju i lošem tretiranju radnika pogrešne. Tko je u pravu, istraga će pokazati. No, na tragu svega onoga što smo tijekom kratke, ali burne povijesti fast fashion industrije naučili, svjedočeći tragedijama poput Rana Plaze i imajući na umu nehumane uvjete u kojima rade radnici trećeg svijeta, nemoguće je sumnjičavo ne podignuti obrvu. Na kraju krajeva, Fashion Nova, koja je još prošle godine tvrdila da 80% svoje odjeće proizvodi u SAD-u, već je u 2019. više od pola svoje proizvodnje preselila u "isplativije" zemlje. Treba li zbilja reći išta više?

Leave a comment

više